3 miljoen euro voor nieuwe kleuterschool Werchter

vrijdag, 16 december, 2016
3 miljoen euro voor nieuwe kleuterschool Werchter

In de Jan Bolstraat in Werchter wordt, achter de bestaande lagere school, een nieuwe kleuterschool gebouwd: dit nieuwbouwproject biedt tal van voordelen voor de gezinnen van Werchter.

De nieuwbouw wordt binnen drie jaar al in gebruik genomen. Het gemeentebestuur heeft voor deze nieuwbouw een subsidiedossier bij de Vlaamse overheid ingediend. Dit project onderstreept het belang van kwalitatief onderwijs in een moderne speel- en leefomgeving.

Begin dit jaar vond er een inspectie van Onderwijs Vlaanderen plaats in alle scholen. GBS ‘De Kameleon’ in Werchter kreeg een positief advies voor haar onderwijsbeleid, maar er waren aanpassingen nodig aan de schoolgebouwen zelf. Het gemeentebestuur heeft voor de kleuterschool de afweging gemaakt tussen de renovatie van het huidige gebouw en een nieuwbouw.

De gemeente maakt met een volledige nieuwbouw een sterke, toekomstgerichte keuze. Deze nieuwe kleuterschool breidt de capaciteit uit en zal plaats realiseren voor 150 kinderen, terwijl er vandaag 92 kleuters naar school gaan.

De prijs van een nieuwe kleuterschool wordt geraamd op 3 miljoen euro. Het gemeentebestuur heeft een subsidiedossier ingediend bij de Vlaamse overheid en zal de subsidies, 70% van het totaalbedrag, binnen ongeveer zeven jaar ontvangen.

“De gemeente wil echter niet wachten om met het project te starten en zal de kosten voor de nieuwe kleuterschool zelf prefinancieren”, zegt schepen van Onderwijs Dirk Jacobs. “De nodige budgetten worden voorzien in de begroting. In 2017 start een ontwerper al met de opmaak van de plannen.”

Eén centrale en vernieuwde schoolsite: aangename speel- en leeromgeving
Wat er gebeurt met de site van de huidige kleuterschool, achter de Hagelandse Academie voor Beeldende Kunst in de Sint-Jansstraat, is nog niet beslist. De nieuwe locatie van de kleuterschool, naast de lagere school in de Jan Bolstraat, levert heel wat voordelen op.

Door alles op één site te verzamelen, kan de volledige schoolinfrastructuur efficiënter gebruikt worden en zullen de kinderen ook niet langer de straat oversteken tussen de kleuterschool en de lagere school.

In de lagere school van GBS ‘De Kameleon’ gaan de verbeteringswerken ondertussen verder. Daar investeert het gemeentebestuur de komende jaren meer dan 300.000 euro extra.

“We zijn overtuigd dat kwalitatief onderwijs moet gebeuren in een aangename speel- en leeromgeving. De kinderen zijn de toekomst van onze gemeente. Met deze grote investeringen in de school van Werchter zetten we hier sterk op in”, besluit schepen van Onderwijs Dirk Jacobs.