Aftrap Drop je dopje

maandag, 21 september, 2015
Aftrap Drop je dopje

"Rotselaar organiseert een grote inzamelactie voor de opleiding van blindengeleidehonden en verandert zo het leven van deze blinde mensen", aldus CD&V-schepen Gie Van Aerschot.

Op maandag 21 september is de inzamelactie 'Drop je Dopje' officieel van start gegaan. De Raad voor Personen met een Handicap en de gemeente Rotselaar slaan de handen in mekaar voor deze grootschalige inzamelactie voor het goede doel.

Dure opleiding
Het team van Vrienden der Blinden vzw uit Koksijde zet zich sinds 1996 in voor de opleiding van geleidehonden. De blindengeleidehond wordt gratis geschonken aan de hulpbehoevende. De opleiding van een geleidehond is echter niet goedkoop: zo'n 25.000 euro per hond. Elke kilogram dopjes brengt 30 eurocent op. Dit betekent dat er 83.333 kg dopjes nodig is om de opleiding van een hond te betalen.

Betrouwbare begeleiding
De twee gastsprekers, Maria Vanhentenrijk en Ann Overath, zijn beiden eigenaar van een blindengeleidehond dankzij Vrienden der Blinden vzw. Deze honden veranderden hun leven volledig. Het openbaar vervoer nemen, hobby’s uitoefenen, uitstapjes plannen, dankzij hun geleidehond is dit allemaal weer  mogelijk.

Drop je dopje
“Met ‘Drop je dopje’ helpt de gemeente Rotselaar slechtzienden en blinden om hun leven weer uit te bouw. Door dopjes in te zamelen ondersteunen we de opleiding van blindengeleidehonden door Vrienden der Blinden vzw”, zegt voorzitter van de Raad voor Personen met een Handicap, Jacky Rabau. Het verhaal van Maria en Ann toont aan dat geleidehonden de levenskwaliteit van hun baasje enorm bevorderen. Bovendien bieden de honden ook het nodige gezelschap om de eenzaamheid te doorbreken en het contact met andere mensen te bevorderen.

“Ons doel is om op 6 maanden tijd 80 ton dopjes te verzamelen. Dat is tweemaal het zwembad van Sportoase ‘de Meander’. Het lijkt veel, maar dat moet lukken!”, aldus CD&V-schepen Gie Van Aerschot.

Inzamelpunten
De scholen, zorgcentra en andere locaties van de gemeente Rotselaar dragen als inzamelpunten alvast hun steentje bij. Het gemeentebestuur en de Raad voor Personen met een Handicap roepen iedereen op om plastic dopjes bij te houden en mee te sparen voor dit goede doel.

De inzamelpunten zijn te vinden op www.rotselaar.be/dropjedopje