Bijkomende veiligheidsmaatregelen voor festivals

dinsdag, 26 april, 2016

Voor de festivals in Werchter (Rotselaar) worden elk jaar de nodige politiemaatregelen genomen om de festivals en het randgebeuren goed te laten verlopen.

Dit jaar worden er enkele specifieke maatregelen in de politieverordeningen opgenomen, die vanavond door de gemeenteraad worden behandeld.
Het festivalseizoen staat voor de deur. Op 16 mei komt AC/DC langs en in de zomer staan Rock Werchter en TW Classic op het programma. Festivals zijn een feest en moeten in een zorgeloze en veilige sfeer kunnen plaatsvinden: voor de festivalgangers, de artiesten, de medewerkers en de buurtbewoners. Dat is altijd het uitgangspunt geweest.

Toch zullen vandaag veel mensen bewuster bezig zijn met veiligheid. Dat is een heel menselijke reactie, na de aanslagen in Brussel en de dreiging waar we als samenleving moeten leren mee omgaan. Vorige week lieten de organisatoren van de grootste festivals in een gezamenlijk persbericht al weten om extra inspanningen te doen op vlak van controle en veiligheid.

Campings en bewaking

Ook de gemeente Rotselaar doet er alles aan om de festivals in alle rust en veiligheid te laten verlopen. In de politieverordeningen worden enkele nieuwe maatregelen opgenomen. Zo komt er een verbod op individuele gasflesjes en zal er extra camerabeveiliging en professionele bewaking komen op de campings. Vrijwillige bewakers worden allemaal vooraf gescreend en geregistreerd.

Naar verwachting zullen er nog bijkomende maatregelen volgen op advies van de politie- en veiligheidsdiensten. Het is belangrijk om op te merken dat dit in permanent overleg gebeurt tussen de burgemeester, de organisatie, de gemeente Haacht en de veiligheidsdiensten, waarbij het uitgangspunt steeds is om een goed evenwicht te vinden tussen de veiligheid en de festivalsfeer.