CD&V drukt behoud van Demerdijk door: minder overstromingen, meer groen in aangepast Demerplan

vrijdag, 8 juli, 2016

De prachtige Demer stroomt dwars door Werchter en Rotselaar en nu zal deze vallei opnieuw worden ingericht.

Met het ‘Sigmaplan Demer’ wil Waterwegen en Zeekanaal de vallei rond onze blauwe ader opnieuw inrichten, om overstromingen te vermijden.
Gezien de klimaatwijzigingen dringt zo’n initiatief zich op.

Op onze uitdrukkelijke vraag stuurde Waterwegen en Zeekanaal de oorspronkelijke plannen drastisch bij, in het voordeel van de inwoners van Rotselaar:

1. De huidige geasfalteerde Demerdijk blijft behouden voor toerisme en recreatie. Enkele meanders worden opnieuw aangesloten via bressen in de dijken: hierdoor krijgt het water meer ruimte voor berging bij overstroming. Door nieuwe bruggetjes blijft recreatie (fietsen, wandelen, ...) op de dijk zelf mogelijk.

2. De onverharde kant van de Demerdijk blijft toegankelijk voor wandelaars. Ook hier worden meanders terug aangesloten en volgt de dijk deze meanders. Zo creëren we extra wandelplezier in deze natuurgebieden.

3.De nieuwe winterdijk zal enkel dienen om overstromingen te vermijden. Om de privacy van de inwoners in de tuinen te behouden, wordt deze dijk niet toegankelijk voor het publiek.

4. De groene velden tussen de Demerbroekstraat en de Demer blijven open ruimte. De Chiro en de tafeltennisclub houden hier hun vaste stek. CD&V Rotselaar wil deze prachtige natuurzone openstellen voor de inwoners: het is namelijk een uniek stukje groen, waar je heerlijk kan ontspannen (wandelen, paalkamperen, kanovaren, ...).

CD&V Rotselaar vraagt de Vlaamse overheid om concrete antwoorden te geven op de bezorgdheden van de buurt.

Ons einddoel is duidelijk: een Rotselaar waar je van de natuur kan proeven, volledig kan ontspannen en aangenaam en veilig kan wonen.

Meer info:
Carine Goris, schepen