Coverstory: Eerste fietsstraat voor Rotselaar

vrijdag, 9 oktober, 2015
Rondom - Het Nieuwsblad - Coverstory

Nadat het concept eerder al op vraag van de ouderraad werd toegepast aan de kleuterschool van GBS De Heikant, werd onlangs een permanente fietsstraat in de Regastraat en Kastanjedreef ingevoerd om op die manier de verkeersveiligheid te verhogen.

Sinds 1 september heeft Rotselaar nu ook officieel een echte fietsstraat. Nadat het concept een jaar geleden in de Regastraat bij wijze van proef werd ingevoerd aan kleuterschool van GBS Rotselaar-Heikant, keurde de gemeenteraad het project op de laatste dag van de zomervakantie definitief goed en dit voor de ganse straat.

En daar kan Nathalie Nouwen, als voorzitter van de ouderraad van de school alleen maar tevreden over zijn.

‘We zijn als ouderraad al een tijdje met de verkeersveiligheid bezig’, vertelt ze. ‘Het voorstel voor de invoering van de fietsstraat kadert in een groter project van de Werkgroep Veilige Schoolomgeving van de ouderraad dat in november 2012 werd goedgekeurd door de provincie. Zo werden er reeds octopuspalen geplaatst, werd er een wegversmalling met behulp van gekleurde beugels aan de ingang van de school (Schoolstraat) ingevoerd en kwam er een verplicht te volgen verkeerslus.”

En nu volgde de invoering van de fietsstraat in de volledige Regastraat. Ter info: in fietsstraten mogen fietsers in enkelrichtingsstraten de ganse breedte van de rijbaan gebruiken, motorvoertuigen hebben toegang, maar de fietsers mogen niet ingehaald worden en de snelheid is beperkt tot 30 km/u.

“Wij zijn als ouderraad blij dat de fietsstraat nu permanent wordt ingevoerd én uitgebreid”, aldus nog Nathalie Nouwen. De Regastraat is een belangrijke toegangsweg naar de school, maar is zo smal dat combinatie tussen fietsers en voorbijstekende auto’s voor een heel onveilige situatie zorgde.

“Met het instellen van de fietsstraat behoren die gevaren nu in principe tot het verleden”, besluit Nouwen enthousiast, waarbij ze nog even benadrukt dat de fietsstraat ook een mooie illustratie is van de goede samenwerking tussen de ouderraad, de omwonenden van de school (die bij het overleg werden betrokken) en het gemeentebestuur. De kosten van het project worden gedragen door de gemeente Rotselaar en de provincie.

Bron: Rondom – Het Nieuwsblad, Conny Justé