Danone wil CO2 uitstoot met 30% terugdringen

donderdag, 24 maart, 2011
Danone wil CO2 uitstoot met 30% terugdringen

Danone Rotselaar lanceert 'plantaardig' Actimelflesje in tien landen

Rotselaar Vanaf volgende maand kan men in de winkelrekken Actimel kopen in een plantaardig flesje. Het betekent een bijkomende stap in de strategie van Danone om de CO2-uitstoot tegen 2012 met 30 procent te doen afnemen. "Ik drink elke dag mijn flesje actimel, ook als ik op vakantie ben" Dirk claes, senator-burgemeester

De Danone Group brengt een primeur in de wereld van verse zuivelproducten: ze lanceren een plantaardige verpakking voor hun Actimel. Daarvan worden er per dag zes miljoen flesjes geproduceerd in de fabriek in Rotselaar. Daar is ook het grootste distributieplatform van Danone in Europa.

Het nieuwe flesje bestaat voor 95 procent uit plantaardig materiaal. 'Het plastic voor dit nieuwe flesje wordt vervaardigd uit suikerriet. Dat gebeurt in BraziliĆ« door Braskem, de eerste onderneming ter wereld die deze technologie heeft ontwikkeld. Hiermee zijn we niet meer afhankelijk van de petroleumproducten en verminderen we de ecologische voetafdruk van het eindproduct met 15procent', verduidelijkt Danny Merckx van Danone.

Gedelegeerd bestuurder Albert Ragon, Bernard Drailly, directeur van Danone Rotselaar en senator-burgemeester Dirk Claes (CD&V) mochten de eerste flesjes in de nieuwe grondstof tonen aan het publiek. De flesjes mogen net als voorheen in de pmd-zak gestopt worden en kunnen gerecycleerd worden.

Maar Danone werkt nog op andere vlakken aan duurzame innovatie. Danone Rotselaar behaalde in 2003 als een van de eerste bedrijven in ons land het ISO14001-certificaat. Burgemeester Dirk Claes is tevreden met de visie van Danone. 'De relatie tussen het bedrijf en de gemeente is uitstekend. We overwegen om fietsboxen te plaatsen aan het station zodat de werknemers van Danone met het openbaar vervoer kunnen komen.' aldus Claes.

Bron: Het Nieuwsblad, 23 maart 2011, ggr