Dementie op de kaart in Rotselaar

woensdag, 13 september, 2017
Dementie op de kaart in Rotselaar

Van 14 tot en met 21 september is het de week van dementie: een week lang zet Rotselaar dementie op de kaart met allerlei activiteiten.

Tijdens de ‘week van dementie’ organiseren het Lokaal Dienstencentrum, de woonzorgcentra ‘De Lelie’ en ‘De Wyngaert’, dagverzorging NOAH, de gezondheidsraad en bibliotheek Rotselaar heel wat activiteiten.

Zo kun je onder andere genieten van de voorstelling 'Mist, mijn moeder en ik' van actrice, chansonnière en auteur Leen Persijn in Cultuurcentrum 'de Mena'. In het Bezoekerscentrum van de Hagelandse wijn schittert oscarwinnares Julianne Moore in haar rol als Alice in de film 'Still Alice'. Na de filmvoorstelling volgt een nabespreking. Met 'Still Alice' is de toon gezet voor het thema jongdementie, vaak nog een moeilijk onderwerp. Op donderdag 21 september doorbreken we de stilte en maak je kennis met de leefgroep jongdementie van woonzorgcampus Damiaan in Tremelo.

“Op donderdag 21 september is het de Werelddag Dementie. Aandacht voor dementie en voor de mantelzorger is belangrijk. Veel van onze inwoners worden ermee geconfronteerd in hun gezin, familie of vriendenkring. Tijdens deze week vragen we aandacht voor dementie en geven we informatie en ondersteuning aan de mantelzorgers, familieleden en kennissen” vertelt schepen van Sociale Zaken Gert Heylen.

In het programma van deze themaweek vind je een gevarieerd aanbod met een verteltheater, praatcafé, filmvoorstelling, vertel-en meezingmoment. Bovendien is er speciale aandacht voor jong-dementie, waar tijdens het afsluitmoment op donderdag 21 september wordt op gefocust.