Domein Ter Heide: sportief hart van onze gemeente

dinsdag, 17 augustus, 2010

De concrete plannen voor het nieuwe sportcentrum, dat het recreatiedomein Ter Heide in Rotselaar moet worden, zijn bekend. Aan De Plas komt een overdekt zwembad en een moderne sportinfrastructuur. De huidige terreinen van Sportief Rotselaar maken plaats voor een hypermodern sportcomplex met velden en een fuifzaal.

Burgemeester Dirk Claes, bezieler van het 'nieuwe sportieve hart van Rotselaar', spreekt van het grootste project ooit in de gemeente. "Dat we de infrastructuur voor de speelpleinwerking en buitensporten als voetbal, basketbal, petanque en skaten verder zouden uitbouwen, stond al langer vast.

Net als de komst van een polyvalente ruimte, waar zowel jeugdfuiven als culturele activiteiten kunnen plaatsvinden. De private firma waarmee we in zee gaan, de groep Van Roey - Sportoase, ziet echter ook toekomst in de uitbating van een zwembad naast de huidige sporthal Meander. Als gemeente zien wij daarin vooral een grote meerwaarde voor onze zeven scholen", zegt de burgemeester.

"De twee bestaande domeinen zullen door een 400 meter lange fiets- en voetweg worden verbonden tot een voor Vlaanderen uniek recreatiegebied van zo'n vijftien hectare", aldus burgemeester Claes.

Het nieuwe recreatie- en instructiezwembad zal twintig bij tien meter groot worden en krijgt een beweegbare bodem. "Uit ervaring weten we dat we daarmee alle doelgroepen kunnen bereiken", legt Jef Dens van Sportoase uit. "Er komt ook een beperkt sauna- en hamangedeelte, maar van een wellnesscomplex is geen sprake. Boven het bad komt een dans- en aerobicszaal en de cafetaria wordt uitgebreid en gemoderniseerd."

Op het aansluitende domein 'Toren Ter Heide' gaat de infrastructuur van Sportief Rotselaar tegen de vlakte om plaats te maken voor een gewoon en een kunstgrasveld. Rondom een hypermodern sportcomplex met kantine en fuifzaal komt ook een verhard plein voor volley-, basketbal, skating en streetsoccer.

De senioren zullen onder meer op vijf nieuwe petanquebanen terecht kunnen. "We hebben de noodzakelijke fuifzaal in het gebouw van het sportcomplex ondergebracht", toont architect Schellen de plannen voor de zaal met een capaciteit van 500 personen. "Er komt een uitklapbare tribune, een podium voor toneel en optredens en een toog."

Het totale investeringsbedrag van tien miljoen euro zal worden opgehoest door exploitant Sportoase. "De gemeente zal jaarlijks voor het gebruik van de infrastructuur één miljoen euro betalen", weet schepen van Financiën Dirk Jacobs (CD&V).

"Dat is amper 200.000 euro meer dan als we onze eigen plannen hadden moeten realiseren. Het aanbod nu zal, onder meer door het zwembad, ook veel groter zijn", verklaart Jacobs. "De bijdragen die verenigingen voor de infrastructuur betalen, zal onveranderd blijven", belooft het gemeentebestuur nog. Verwacht wordt dat de bouwwerken nog voor de winter kunnen starten en het project in het voorjaar 2012 in gebruik zal kunnen worden genomen.

Bron: HLN, 26 juni 2010, Sven Ponsaerts