Doven van de openbare verlichting tijdens afschakelplan

maandag, 20 oktober, 2014
Doven van de openbare verlichting tijdens afschakelplan

Openbare verlichting
De gemeente Rotselaar stelt voor om eerst de openbare verlichting te doven vooraleer gezinnen worden afgeschakeld van het elektriciteitsnet. Vooraleer er gezinnen zonder elektriciteit zouden vallen, is Rotselaar bereid om op eigen grondgebied de openbare verlichting en de verlichting op openbare gebouwen te doven. Als alle omliggende gemeenten dit principe zouden steunen, zullen gezinnen deze winter zoveel mogelijk gespaard worden van een brown-out (preventieve afschakeling).

Veiligheid
De verkeerslichten en de overwegen kunnen verder normaal functioneren, ook bij een uitschakeling van de openbare verlichting (zoals de werking overdag). Alvorens er één burger zonder elektriciteit komt te zitten, vindt de gemeente Rotselaar het logisch dat eerst de openbare verlichting overal gedoofd wordt. Als dit niet voldoende is om een brown-out te voorkomen, dan hebben alle gemeenten op z’n minst hun solidariteit getoond.

Veiligheidscel Rotselaar
Rotselaar roept de energieleveranciers Infrax en Eandis dan ook op om deze piste uit te werken. Indien dit niet zou lukken voor het hele distributienetwerk, dan wil Rotselaar in eigen gemeente zeker solidair zijn en vraagt men een uitschakeling van de openbare verlichting, alvorens een deel van de gemeente wordt (Klein-Vlasselaar of Werchter) wordt afgeschakeld.

Vorige week heeft burgemeester Dirk Claes de gemeentelijke veiligheidscel samengeroepen om op een mogelijke afschakeling voorbereid te zijn. In de veiligheidscel zetelen onder andere politie en brandweer, het sociaal huis, volksgezondheid, communicatie, …

Campagne energiebesparing

Rotselaar onderneemt zelf alvast de nodige initiatieven door in te zetten op preventie, sensibilisering en het nemen van energiebesparende acties bij gemeentelijke gebouwen. Bovendien laat Rotselaar dit jaar ook de kerst- en eindejaarsverlichting achterwege. In november lanceert het gemeentebestuur een unieke campagne energiebesparing. De gemeente Rotselaar zet resoluut in op minder energieverbruik met een exclusief pilootproject van Eandis. Samen met de energieleveranciers en de distributienetbeheerder vestigt het gemeentebestuur in dit uitzonderlijk project de aandacht op het persoonlijke energieverbruik van de gemeente en haar diensten.

Meer info: www.rotselaar.be/afschakelplan