Een propere straat is goud waard

vrijdag, 16 oktober, 2009
Een propere straat is goud waard

Een net straatbeeld is het resultaat van gedeelde inspanningen van inwoners en voorbijgangers, maar ook de gemeente kan een belangrijke bijdrage leveren.

Eind september trok Carine Goris, nieuwe CD&V-schepen voor openbare werken en milieu, samen met het gemeentepersoneel op pad om samen alle openbare vuilbakjes leeg te maken. Zo kregen we een beter zicht op de huidige situatie in onze gemeente en weten we waar verbeteringen nodig zijn.

CD&V Rotselaar vindt het erg belangrijk dat er voldoende openbare vuilbakken in het straatbeeld aanwezig zijn. Bijvoorbeeld op pleintjes, aan drukke bushaltes, kerken, rustbanken en natuurparkjes. De versleten afvalbakjes zullen worden vervangen en de nieuwe moeten goed worden onderhouden. Voor sigarettenpeuken kan er beter een apart opvangbakje worden bijgeplaatst: voor de netheid, maar zeker ook om brandgevaar te voorkomen!

Natuurlijk is het belangrijk dat de frequent gebruikte afvalbakjes regelmatig worden leeggemaakt. Een versmalde opening en regelmatige controles vermijden sluikstorten. Ook de omgeving rond de glascontainers dient daarom regelmatig te worden onderhouden.

Ook de netheid rond de bushokjes is een belangrijk aandachtspunt. Met ‘De Lijn’ en ‘IGO Leuven’ werd afgesproken om extra aandacht te besteden aan de netheid van onze bushaltes. Extra verlichting in de nieuwe schuilhuisjes, door middel van zonne-energie, bevordert ook het veiligheidsgevoel van de reizigers. Op sommige plaatsen volstaan de huidige fietsenstallingen niet en zullen deze ook worden uitgebreid.

Door zelf op pad te gaan met de gemeentediensten kan onze schepen haar beleid efficiënt uitbouwen. Deze plannen zullen de komende weken en maanden verder worden uitgewerkt!