Extra parking voor onze inwoners

zaterdag, 26 september, 2009
Extra parking voor onze inwoners

Tijdens het kermisweekend werd het nieuwe gemeenteplein achter het administratief centrum feestelijk ingehuldigd met een receptie voor alle inwoners van de gemeente. Het nieuwe plein biedt overdekte fietsenstallingen en parkeergelegenheid voor 70 wagens. Bovendien zorgt een fietsverbinding voor een goede aansluiting tussen de

Groenstraat, Torenstraat en het dorp.

Dit is het sluitstuk van het netwerk van kerkwegels in Rotselaar centrum. Dit biedt zelfs een alternatieve route om de doortocht via de Provinciebaan te vermijden. De nieuwe verkeersregeling in het centrum zal er bovendien voor zorgen dat het centrum veel veiliger wordt en de leefbaarheid voor de buurt sterk zal toenemen!

Voor Rotselaar-centrum betekent dit alweer een belangrijke vooruitgang na het nieuwe gemeentehuis, de ingebruikname van het vrijetijdscentrum ‘De Mena’, de prachtige beplantingen en de nieuwe verlichting van het centrum en de kerk.

Sinds eind augustus is ook de nieuwe parking aan het station in Wezemaal in gebruik. Tijdens de werken huurde de gemeente een stuk grond in de Winkelveldbaan als tijdelijke vervangparking zodat de dienstverlening gewaarborgd bleef. Het station van Wezemaal is hét mobiliteitsknooppunt van onze gemeente en verdient dus voldoende parkeermogelijkheden.

De nieuwe parking zorgt voor 60 nieuwe parkeerplaatsen extra, bovenop de twee reeds bestaande parkingterreinen. De gemeente bemiddelde voor de aankoop van de grond, de inrichting werd in samenwerking met de NMBS gerealiseerd.

Ook de fietsenstallingen aan Wezemaal station worden druk gebruikt. Dit bewijst dat steeds meer mensen van de fiets gebruik maken om naar het station te komen. De gemeente huurt momenteel de grond van de nieuw aangelegde fietsenparking (aan de kant van Wezemaal) in afwachting van definitieve aankoop door de NMBS.

Onlangs had het gemeentebestuur nog contact met de NMBS om de stationsomgeving in onze gemeente naar de toekomst toe nog verder te verbeteren. Hierbij wordt zeker de mogelijkheid van een fiets- en voetgangerstunnel door CD&V Rotselaar als een prioriteit naar voor gebracht. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd!