Extra treinen en snellere busverbinding voor onze inwoners

maandag, 11 december, 2017
Extra treinen en snellere busverbinding voor onze inwoners

Om Rotselaar groen en bereikbaar te houden, werken we hard aan het openbaar vervoer. De voorbije maanden onderhandelde CD&V actief met de NMBS en De Lijn. Met resultaat.

Zo kon burgemeester Dirk Claes bekomen dat het aantal treinen in het weekend verdubbelt. Op zaterdag rijden voortaan twee treinen per uur naar Leuven en Antwerpen. Nieuw is ook de rechtstreekse verbinding (elk uur) naar zowel Hasselt als de luchthaven. De uitgebreide regeling gaat in vanaf 10 december. Ten slotte dwong CD&V ook extra kottreinen af: onze studenten kunnen zondagavond om het half uur een trein naar Leuven nemen.

De snelbus tussen Werchter, Rotselaar en Leuven is een succes. Er zijn ’s ochtends vier snelbussen naar Leuven en ’s avonds vier naar Rotselaar en Werchter. Op vraag van CD&V past De Lijn haar route binnenkort aan, zodat je tijdens de spits sneller in Leuven geraakt. Vanaf januari 2018 rijdt de snelbus van Wilsele rechtstreeks via Kessel-Lo naar Leuven. Deze aanpassing levert heel wat tijdswinst op.

Ook de reisweg in Werchter wordt verbeterd. Vanaf het voorjaar van 2018 rijden de bussen van De Lijn namelijk niet meer via het centrum maar via de Nieuwe Baan. Dat verbetert de leefbaarheid in het dorp sterk. CD&V vindt het traject in het dorp te smal voor bussen: de doorstroming is moeilijk en de bussen hinderen het fietsverkeer. Er komt een nieuwe bushalte op de Nieuwe Baan aan het kruispunt met ‘het Hoekje’.