Extra treinen voor station Wezemaal

dinsdag, 5 mei, 2015
Extra treinen voor station Wezemaal

Met 32 extra treinen per dag zijn er vanaf juni 2015 meer dan 100 treinstops in Wezemaal. Nadat CD&V Rotselaar zich actief verzette tegen het nieuwe vervoersplan, past de NMBS de dienstregeling nu aan. Vanaf 15 juni zal de IC verbinding Antwerpen-Leuven ook stoppen in Wezemaal.

Burgemeester Dirk Claes reageert verheugd: "Met dit plan stoppen er dagelijks 32 extra treinen. In totaal telt onze stopplaats zo meer dan honderd treinhaltes (114) per dag. Nooit eerder waren dat er zoveel in Wezemaal. Er is geen ander station in Vlaanderen dat met de nieuwe dienstregeling zo wordt bediend. Dit is een concreet resultaat van de vele brieven en het overleg dat we eerder op het jaar hebben georganiseerd met de NMBS-top."

Deze nieuwe lijn zorgt niet alleen voor een rechtstreekse verbinding met Antwerpen, ook de verbinding met Brussel wordt veel beter. Zo zullen de vele inwoners tijdens de ochtendspits viermaal per uur via Leuven naar Brussel kunnen sporen. Van de daluren tot middernacht zijn er vanaf juni maar liefst drie treinen per uur.

CD&V-schepen Jelle Wouters verzette zich, onder meer met een Twitter-actie, tegen het recente afschaffen van lijnen in Wezemaal: "Met dit initiatief erkent de NMBS de nood aan extra treinen die ook beter zullen worden gespreid. Nu moet je soms drie kwartier wachten op de volgende verbinding. In de toekomst wordt de wachttijd gehalveerd. Dit zal ook het comfort van alle reizigers sterk verbeteren."

De dienstverlening voor onze inwoners gaat er binnenkort dus goed op vooruit, dankzij de vele inspanningen en acties van de gemeente Rotselaar.

Het station van Wezemaal is zeer populair bij pendelaars, dat bewijst het stijgend aantal gebruikers: op tien jaar tijd vertienvoudigde het aantal pendelaars naar 1.500 per dag.
Voor CD&V Rotselaar is een uitgebreid, kwalitatief en betrouwbaar openbaar vervoer een echte prioriteit. De gemeente zal dan ook blijven streven naar een goede dienstverlening voor onze inwoners.

Ondanks de grote tevredenheid, blijf vanuit de gemeente Rotselaar de vraag om één of twee rechtstreekse verbindingen naar Brussel te voorzien. Dit is voor de NMBS perfect rendabel omdat Wezemaal het laatste station is voor de 'bocht rond Leuven'.

CD&V Rotselaar

_____

Voor de praktische tijdstabel van de nieuwe dienstregeling, zie het handige document in bijlage.