Festival blijft in Werchter

vrijdag, 26 juni, 2015
Festival blijft in Werchter

De provincie Vlaams-Brabant zal het Masterplan Rock Werchter aanpassen. Deze bijsturing komt er op aandringen van CD&V Rotselaar. Met dit Masterplan wordt het festival definitief in onze gemeente verankerd. Tot vorig jaar was hier nog heel wat twijfel over en kregen we vele vragen van inwoners en verenigingen om het festival hier te houden.

In de lente van 2015 stelde de provincie Vlaams-Brabant een ontwerp van Masterplan voor.
Op basis van de suggesties en adviezen van inwoners en verenigingen bekomt CD&V Rotselaar nu een uitgebreide bijsturing van het Masterplan RW.

De provincie Vlaams-Brabant past het oorspronkelijke plan dus aan. De lokale verenigingen blijven zo hun centrale rol behouden bij de uitbating van de drankstanden, parkings en campings. Door de oprichting van een permanente buurtwerking zullen ook de inwoners beter bij het festival worden betrokken.

De komende jaren zet de organisatie in op een groen festival en openbaar vervoer. Dit jaar al komt er aan Werchter-brug een super-fietsenparking met meer capaciteit, een eenvoudige registratie en 24/24-bewaking van uw fiets.

Voor de nieuwe locaties van parkings en campings wordt voorrang gegeven aan gras- en weideland. In de toekomst gebeurt er ook steeds eerste een mobiliteitsstudie vooraleer nieuwe terreinen in gebruik worden genomen. Het onderzoekt de impact van de festivalgangers en verzekert de doorgang van bewoners en hulpdiensten. Een buffer tussen de nieuwe cluster en mogelijke woonzones zal de mogelijke overlast voor omwonenden sterk verminderen.

Het landschapspark wordt momenteel door de festivalorganisatie aangelegd. Het grote park, met mooie wandel- en fietspaden, zal een groene oase zijn in het centrum van Werchter. CD&V Rotselaar dringt erop aan dat het landschapspark maximaal wordt opengesteld voor bezoekers. Verenigingen zullen er binnenkort ook kleinschalige activiteiten kunnen organiseren.

Zo verzekert dit nieuwe Masterplan RW de toekomst van het festival in onze gemeente en verzoent het de belangen van inwoners, landbouw en de verenigingen.