Gemeente vernieuwt centrumplein

donderdag, 14 april, 2016
Gemeente vernieuwt centrumplein

Met de heraanleg van het kerkplein en meer groenaanleg investeert het gemeentebestuur in Rotselaar-centrum. De toegankelijkheid en het uitzicht van het dorpscentrum zullen zo sterk verbeteren.

“Deze week starten de werken aan het kerkplein in Rotselaar-centrum. Het gemeentebestuur besliste om het plein grondig te vernieuwen. De  heraanleg van de parking en meer groenvoorzieningen zorgen voor een goede toegankelijkheid en zullen het uitzicht sterk verbeteren. Met dit project investeert de gemeente Rotselaar 45.000 euro in Rotselaar-centrum”, aldus burgemeester Dirk Claes.

In de eerste fase start de heraanleg van de parking naast de kerk door IGO. Zo wordt er comfortabele parkeer-gelegenheid gecreëerd voor de bezoekers van het gemeentehuis, vrijetijdscentrum ‘De Mena’ en het wijkkantoor van de politie.

Comfortabele parking en meer groen in centrum
Natuurlijk betekent dit ook een sterke verbetering voor de klanten van de Rotselaarse handelaars, horeca en de bezoekers van de Sint-Pieterskerk. Voor deze werken wordt er eerst een nieuwe fundering aangelegd. Daarnaast zal het bestaande materiaal, zoals de kasseistenen,  zoveel mogelijk opnieuw worden gebruikt.

In een tweede fase zullen er nieuwe groene stroken worden aangeplant. Aan het plein voor de hoofdingang van de kerk worden bovendien ook betonstraatstenen en kasseien verwijderd om zo meer ruimte te geven aan groenvoorzieningen, planten en struiken. Ook deze aanplantingen zitten mee vervat in het vernieuwingsproject voor het centrumplein.

De totale kost voor deze verfraaiing wordt geraamd op 45.000 euro. Dit bedrag houdt rekening met de werkuren van de IGO-ploegen en het gemeentepersoneel alsook het nieuwe funderingsmateriaal en extra aanplantingen.

De werken worden uitgevoerd voor de kermis van Rotselaar in het weekend van 20 - 23 mei. De heraanleg van de parking duurt ongeveer twee weken. Omdat er nadien auto’s op het plein zullen staan, is het nodig om de nieuwe verharding voldoende tijd te geven om uit te drogen voor de stevigheid. Deze uitharding vraagt ongeveer drie extra weken.

De aanleg van het kerkplein start op maandag 4 april en het plein zal niet toegankelijk zijn tot 8 mei 2016. Na de aanleg van de parking wordt er op 18 april gestart met de verfraaiing en aanplantingswerken rond de kerk. Deze tweede fase zal echter voor weinig hinder zorgen.

De wekelijkse markt op dinsdag gaat gedurende vijf weken door op het Frans Drijversplein tussen het administratief centrum en Herberg t’Huis.