Groote Oorlog

donderdag, 18 september, 2014
Groote Oorlog

De week van 7 tot 14 september 2014 vormt het hoogtepunt van het programma 'Groote Oorlog'.
Het gemeentebestuur van Rotselaar stelt in 2014 een breed programma voor in samenwerking met talrijke verenigingen (Davidsfonds, KH Sint-Cecilia, Heemkundige Kring, Cecilia-koor ...). Het uitgebreide aanbod kon rekenen op honderden geïnteresseerde inwoners.

Een greep uit de activiteitenkalender: expo 'Congo aan de Ijzer', voordracht '1914 aan Demer en Dijle', herdenkings-concert 'De groote oorlog', expobussen 'Albert I' en 'Via Dolorosa', fietstocht Dijlelinie, Open Monumentendag aan de Molen.

Via Dolorosa
Donderdag 11 september waren de expobussen 'Via Dolorosa' en 'Koning Albert I' te gast in Rotselaar. De 'Via Dolorosa'-bus legt het hele traject af van de drie maanden durende terugtocht van het Belgische leger in 1914.

De organisatie 'Via Dolorosa' schonk de gemeente Rotselaar bovendien een kunstwerk, gemaakt van oud wapenmateriaal, gevonden rond de slagvelden en loopgraven. U kan het werk bewonderen aan de Molen van Rotselaar, naast de gedenksteen van soldaat Jozeph Boden.

Albert I
De Albert I 1914 bus rijdt het land rond met een tentoonstelling aan boord om de bevolking het verhaal te brengen over de bijna vergeten geschiedenis van het Belgisch leger en Koning Albert I tijdens de Eerste Wereldoorlog. De Albert I 1914 bus volgt de route die het Belgisch leger volgde toen zijn soldaten het Duitse leger probeerden te stoppen, exact 100 jaar later.

Een bezoek aan de bus is de ideale manier om op een luchtige en snelle manier meer te weten te komen over de Eerste Wereldoorlog.

Dijlelinie
De dienst Toerisme van de gemeente Rotselaar organiseerde zaterdag 13 september een prachtige fietstocht. Het parcours maakt deel uit van de Dijlelinie en stopt langs de verschillende nieuwe infozuilen.

Met de fietsroute Dijlelinie ga je met de fiets op zoek naar de sporen van de Eerste Wereld- oorlog in het mooie Dijleland.

De fietslus is in totaal 91 km lang en vertelt aan de hand van 29 infopanelen over het boeiende en soms gruwelijke oologsverleden in deze streek.

Starten doe je aan het nieuwe belevingscentrum in Tildonk, maar doordat de fietslus is opgebouwd met fietsknooppunten kun je de route inkorten indien gewenst.

Meer info: www.rotselaar.be/grooteoorlog