Grote investeringen voor Werchter centrum

vrijdag, 21 mei, 2010
Grote investeringen voor Werchter centrum

Grote investeringen voor Werchter-centrum

Naast de herinrichting Werchter-brug, die voor een veiliger en vlotter verkeer zal zorgen, investeert de gemeente ook op tal van andere domeinen in Werchter-centrum!

Werchter krijgt binnenkort een heus belevingscentrum over het wereldbekende festival ‘Rock Werchter’. Tegen de lente van 2011 zal de proefopstelling al in primeur te zien zijn voor onze inwoners. De definitieve opening van de expo ‘Rock Werchter’ is voorzien tegen de zomer van 2012 in de grote zaal van Cultuurhuis ‘Jack-Op’!

Want net zoals het bekende rockfestival, heeft ook het ‘Jack-Op’-bier een onuitwisbare stempel op het (verenigings)leven van Werchter gedrukt. Na twee jaar onderhandelen heeft burgemeester Dirk Claes het recept van Jack-Op vrijgekregen en kan het legendarische Werchterse streekbier binnenkort weer worden gebrouwen! Naar aanleiding van deze feestelijke gebeurtenis wordt er met Werchter-kermis een heus Jack-Op-feestweekend georganiseerd met een grote, tijdelijke tentoonstelling op de voormalige brouwerijsite.

De foyer van de Cultuurzaal zal trouwens blijvend worden aangekleed met de meest authentieke ‘Jack-Op’-stukken uit de tentoonstelling. De foyer zal worden omgetoverd tot een prachtige bar die helemaal aan het Werchterse bier is opgedragen.

Bovendien zal CD&V-minister Crevits binnenkort het jaagpad naast de Dijle vernieuwen en van asfalt voorzien. Op die manier ontstaat er een prachtige fiets- en wandelroute tussen Diest en Mechelen. Werchter wordt dan de ideale stopplaats om even te verpozen!

Het Rotselaarse gemeentebestuur onderhandelt daarom bij de Vlaamse regering voor een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Dijle. Zo worden de beide zijden van de dijk (Hanewijk en Werchter-centrum met het Jack-Op-cultuurhuis) veilig met elkaar verbonden. Daarnaast ijvert CD&V Rotselaar ook voor een fiets- en voetgangersverbinding tussen de Dijle en de Beverlaak. Op die manier kunnen onze inwoners en de talloze toeristen gemakkelijk doorsteken naar Werchter-centrum, het Pater Damiaanmuseum en het centrum van Tremelo.

Dankzij het Rock Werchter-belevingscentrum, de herlancering van het streekbier, de mooie Jack-Op-foyer en de herinrichting van het centrum wordt  Werchter ook buiten de zomermaanden toeristisch en cultureel op de kaart gezet. Deze nieuwe uitstraling  gaat natuurlijk veel verder dan de grenzen van onze provincie en zal zelfs internationale toeristen weten aan te trekken!