Herdenking slag bij de Molen

zondag, 12 september, 2010
Herdenking slag bij de Molen

In aanwezigheid van Minister van Landsverdediging Pieter De Crem

Op 12 september 1914 was Rotselaar getuige van een bloedige veldslag op zijn grondgebied. Meer dan 300 soldaten verloren het leven tijdens een moedige poging om de aanvallen van de bezetter te stoppen.

De velden - ter hoogte van de huidige Vijfde Liniestraat aan de Molen - werden herschapen tot een menselijke hel. Op enkele uren tijd werd het leven van meer dan 300 jonge mensen abrupt beĆ«indigd. Vele honderden anderen, die de veldslag overleefden, waren levenslang getekend.

In 1935 richtten de Oudstrijders-verenigingen van Rotselaar een monument op ter ere van de gesneuvelden. Eveneens worden er de meer dan 50 burgerslachtoffers van onze gemeente in nagedachtenis gebracht.  Elk jaar herdenkt Rotselaar de 'Slag aan de Molen' met eer. De plechtigheid gebeurt in samenwerking met het gemeentebestuur, het Regiment Bevrijding 5e Linie en diverse Oudstrijdersverenigingen.

Dit jaar was de Minister van Landsverdediging, Pieter DE CREM, op de plechtigheid aanwezig. In zijn toespraak bracht de Minister hulde aan de slachtoffers van WOI. Tevens vroeg hij aandacht voor onze militairen die vandaag de dag een moedige opdracht vervullen voor vrede en meer rechtvaardigheid in deze wereld, onder andere in Kosovo, Afghanistan en Libanon.

Wij danken de Minister van harte voor zijn aanwezigheid en bezoek aan Rotselaar!