Jong CD&V Rotselaar protesteert tegen jeugd-onvriendelijk besparingsplan De Lijn

donderdag, 19 januari, 2012

JONG CD&V Rotselaar protesteert tegen de besparingen die vervoersmaatschappij De Lijn wilt doorvoeren op het nachtvervoer. Meer specifiek zou de frequentie van de succesvolle lijn 335 (Leuven-Rotselaar-Wezemaal-Aarschot) halveren van 8 naar 4 ritten. Hierdoor zou ook de laatste rit om 2.30u sneuvelen en vervroegen naar 2u.

JONG CD&V: “De regelmatige rijfrequentie van nachtlijn 335 zorgt er net voor dat heel wat jongeren uit onze gemeente de nachtbussen tussen Leuven en Aarschot gebruiken. Per weekend genieten meer dan 500 jongeren van deze dienstverlening. De nachtbussen zorgen voor een goed en veilig alternatief voor de auto of de brommer. Bovendien is de laatste rit om 2.30u net de meest succesvolle en zijn onze jongeren vragende partij om de laatste rit te verlaten naar 3 uur.”

JONG CD&V Rotselaar steunt de eis van de Rotselaarse jeugd en vraagt dat de Lijn de laatste van lijn 335 inderdaad zou uitbreiden naar 3u.

Volgens JONG CD&V Rotselaar zou het verkeerd zijn dat De Lijn zou besparen op een succesvolle dienstverlening die precies jongeren treft. Zij hebben ’s avonds of ’s nachts geen alternatief om zich naar de nabij gelegen steden te verplaatsen. De cijfers bewijzen dat de belangrijkste leeftijdscategorie onder de reizigers juist jongeren zijn: 36,4% is jonger dan 18 jaar en 38,8% van de gebruikers van het nachtvervoer is tussen 18-25 jaar.

Het nachtvervoer tussen Leuven en Aarschot is voor de jeugd van Rotselaar een veilige en comfortabele manier om uit te gaan en veilig terug naar huis te keren. Ook de ouders weten de dienstverlening bijzonder te appreciëren: ze worden niet langer ingeschakeld voor het nachtelijk vervoer en ze weten dat hun kinderen veilig thuis geraken.

Mede dankzij JONG CD&V ondersteunt het Rotselaarse gemeentebestuur het nachtvervoer ook financieel. Zo kan de Rotselaarse jeugd gratis gebruik maken van de nachtlijnen. Een aanzienlijk deel van de kosten – in 2011 bijna € 5000 euro! - worden door de gemeente Rotselaar gedragen. Daar tegenover mag De Lijn ook een goede en gegarandeerde dienstverlening plaatsen, aldus nog JONG CD&V Rotselaar.

vlnr : Catherine Troch, Jelle Wouters, Hannelore Goffin en Nele Demuynck