Minister van Welzijn Jo Vandeurzen op officiële opening van Wooncentrum De Mantel

vrijdag, 4 maart, 2016

Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) was gisteren te gast in Wezemaal voor de officiële opening van Wooncentrum De Mantel.

Het nieuwe wooncentrum biedt plaats aan elf personen met een beperking.

Dit prachtige project is het resultaat van een samenwerking tussen vzw Den Ateljee uit Wezemaal, waar een zinvolle dagbesteding wordt aangeboden aan volwassenen met een niet-aangeboren lichamelijke handicap, Stichting De Mantel en Huize Eigen Haard uit Aarschot.

Naar aanleiding van deze plechtige gelegenheid werden een aantal betrokkenen even in de bloemetjes gezet: eerste bewoner Luc en zijn moeder Bertha, die samen met Pol Morissens van Den Ateljee de initiatiefnemers waren van dit project. Er waren ook woorden van dank voor de architect, de naaste buren en burgemeester Dirk Claes voor hun steun.

CD&V-minister Vandeurzen noemde het project trots een best practice, een schitterende illustratie van inclusief wonen voor mensen met een beperking én een voorbeeld van hoe een goede samenwerking tussen verschillende organisaties kan leiden tot de verwezenlijking van een droom.

Eerder steunde provinciaal gedeputeerde Monique Swinnen (CD&V) de bouw van deze 11 woonstudio's in 'De Mantel' al met een financiële subsidie van 48.000 euro. "Er is in onze regio veel nood aan bijkomende woonopvang voor mensen met een beperking", zegt gedeputeerde voor Welzijn Monique Swinnen (CD&V). "Om organisaties te stimuleren de stap te zetten, steunt de provincie hen met investeringssubsidies."

De avond werd opgeluisterd door de Huize Eigen Haard-band, Chat Noir.