Nachtbussen groot succes in Rotselaar

vrijdag, 24 juni, 2011
Nachtbussen groot succes in Rotselaar

burgemeester ijvert voor bussen later in de nacht

De gemeente Rotselaar is één van de 19 gemeenten die sinds mei 2009 gratis nachtvervoer aanbieden. Zowel het gemeentebestuur als onze inwoners zijn zeer tevreden over het nachtnet en deze dienstverlening. Binnen onze gemeente zijn er momenteel 2 nachtlijnen die binnen het nachtaanbod ingezet worden (lijn 335 – lijn 5)

Met het principe van de derde betaler kunnen onze reizigers gratis gebruik maken van de nachtlijnen. De kosten hiervoor worden door de gemeente gedragen! Hiermee willen we het systeem van het nachtvervoer ondersteunen en de gebruiksdrempel zoveel mogelijk verlagen.

Op basis van een bevraging, in februari 2010, werd duidelijk dat er echt wel heel wat reizigers gebruik maken van het huidige aanbod. Op beide nachtlijnen in Rotselaar maken meer dan 700 reizigers gebruik van het nachtvervoer! Voor de lijnen in Rotselaar ging dit om:

- Nachtrit lijn 335 tussen Leuven en Aarschot: 499 opstappers (Wezemaal, Rotselaar)

- Nachtrit lijn 5: 261 opstappers (Werchter)

Bij een onderzoek naar de verplaatsingsreden werd duidelijk dat 88% van de reizigers gebruik maken van het nachtnet om uit te gaan.  Deze lieten ook verstaan dat, indien er geen nachtvervoer zou zijn, 68,8% van de reizigers gebruik zou maken van de auto, brommer of bromfiets.

Het is net ons doel om deze doelgroep een gemakkelijk alternatief aan te bieden via nachtvervoer in plaats van met de wagen of brommer. Het nachtvervoer is een veilige en comfortabele manier om uit te gaan en veilig terug naar huis te keren. Ook de ouders van jongere feestvierders weten deze dienstverlening bijzonder te appreciëren: ze worden niet langer ingeschakeld voor het nachtelijk vervoer en ze weten dat hun kinderen veilig thuis geraken.

Een vraag die wel regelmatig wordt gesteld, is het instellen van latere ritten. De laatste ritten zijn omstreeks 03u en een groot aantal gebruikers zouden liever nog latere ritten zien.

Gezien dat deze vraag ook duidelijk naar voor kwam uit de enquêteresultaten  werd dit ook door onze gemeente voorgesteld op de openbaarvervoers-commissie. De Lijn liet reeds weten dat er zeker potentieel zal zijn voor deze ritten, maar dat dit ook extra kosten met zich meebrengt. Wij hopen alvast dat deze suggestie verder in overweging wordt genomen!

Dirk Claes,

Burgemeester Rotselaar.