Natuurspeelplek school 'De Klinker' feestelijk geopend

zaterdag, 30 april, 2016
Natuurspeelplek school 'De Klinker' feestelijk geopend

Naast vrije basisschool De Klinker in Rotselaar ligt een stukje bos, dat heringericht werd tot avontuurlijke

Op zaterdag 30 april, tijdens het schoolfeest, werd de speelplek officieel ingehuldigd.

Het stuk natuur naast de basisschool is een plek waar de leerlingen van De Klinker dagelijks mee in contact komen. Zij werden dan ook betrokkken bij de inrichting.

“De kinderen hielpen met het verwerken van natuurlijk materiaal tot speelconstructies”, zegt Koen Iwens van De Klinker, een van de initiatiefnemers.

Op de speelplek is onder nadere een wiglo terug te vinden, dat is een soort hut die is opgebouwd uit wilgentakken. Verder is er ook een wilgentunnel, een vernieuwd weggetje met boomschors en een evenwichtsparcours gemaakt uit boomstammen. De kinderen kunnen er hun hart ophalen, voor en na schooltijd.

Groene zones speelvriendelijk inrichten
Ruimten in de natuur waar kinderen vrij kunnen spelen zijn belangrijk voor de gemeente. Schepen van Milieu Carine Goris: “dit project past in ons klimaatactieplan Rotselaar 2020, om zoveel mogelijk groene zones in onze gemeente open te stellen voor onze inwoners en speelvriendelijk in te richten.”
De gemeente geeft alle zes scholen ieder jaar een natuursubsidie van 500 euro.

In dit project investeerde het 200 INL-uren, ter waarde van zo’n 2000 euro. Dit project is een samenwerking tussen gemeente Rotselaar, vrije basisschool De Klinker en de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploeg (INL-ploeg) van IGO.

De Klinker is een MOS-school: MOS staat voor Milieuzorg Op School. MOS is een milieuzorgproject van kleuter- tot secundaire school. MOS ondersteunt basis- en secundaire scholen, om van de school een milieuvriendelijke en duurzame leeromgeving te maken.