Nieuw! Fuiven in Rotselaar met de fuifcoach

dinsdag, 15 december, 2015
Nieuw! Fuiven in Rotselaar met de fuifcoach

Schepen van Jeugd Jelle Wouters reikte zopas de eerste diploma’s van fuifcoach uit aan de jongeren van Rotselaar.

Op zaterdag 21 en 28 november zijn vijf Rotselaarse jongeren van scouts Rotselaar-Heikant en jeugdhuis Floere Bloes opgeleid tot fuifcoach. Ook de volgende maanden zullen er nog fuifcoaches worden gevormd.

De intensieve cursus wordt gegeven onder professionele begeleiding van het PIVO (Provinciaal Instituut voor Vorming en Opleiding).

Dankzij de kennis en vaardigheden van de fuifcoaches kunnen de fuiven in een veilige sfeer verlopen met extra aandacht voor de buurtbewoners en goede samenwerking met de veiligheidsdiensten.

De opleiding richt zich onder meer op het vermijden van geluidsoverlast en de preventie van drugs- en alcoholmisbruik tijdens fuiven. Maar in de cursus komen ook EHBO, de medische hulpverlening en de vrijwillige bewaking op fuiven aan bod. De fuifcoaches zullen de schakel tussen de fuiforganisatoren en de veiligheidsdiensten vormen.

“We vinden het belangrijk dat onze jongeren in hun eigen gemeente kunnen fuiven", zegt schepen van Jeugd Jelle Wouters (CD&V). "We kiezen er daarom voor om de jeugdbewegingen en jeugdhuizen hierin maximaal te steunen.

De fuifcheque, die de organisatiekosten van themafuiven en de inrichting van fuifzaal 'de Toren' subsidieert, zal verenigingen stimuleren een fuif te organiseren. Maar er wordt dus ook extra geïnvesteerd in de vorming van de jongeren, onder meer tot fuifcoach.