Nieuw geboortebos

woensdag, 1 april, 2015
Burgemeester Dirk Claes helpt de vele kinderen

Op zondag 29 maart werd het nieuwe geboortebos aangeplant. Bijna 200 kinderen hebben in totaal maar liefst 400 bomen geplant. Zo werd er ook dit jaar opnieuw een groot stuk bos in onze gemeente aangelegd.

Het bos bevindt zich in Hellegat, waar de gemeente Rotselaar de afgelopen jaren al meer dan 1.000 nieuwe bomen heeft geplant. Het perceel is eigendom van het Agentschap van Natuur en Bos.

In het nieuwe geboortebos plantten we zomereiken, symbool voor kracht en vastberadenheid.  De zomereik is een boom van onze streek. We willen in Rotselaar opnieuw zoveel mogelijk inheemse soorten terug doen groeien. Dit gebeurt ter bevordering van de biodiversiteit: bedreigde planten en dieren van onze streek krijgen zo terug een thuis. Denk maar aan de egels, kamsalamanders, steenuilen, ijsvogels, zwaluwen en vlinders. Deze dieren noemen we onze ‘koesterburen’. Het zijn plantjes en dieren die ons dierbaar zijn en die we willen koesteren. Door de juiste aanplantingen en goede natuurverbindingen komen ze terug en spotten we ze weer in onze natuur.

CD&V Rotselaar vindt bos en groen dan ook heel belangrijk. Vorig jaar kocht de gemeente een groot bos in Wezemaal. Het nieuwe speelbos is avontuurlijk en natuurlijk ingericht. Dit jaar wordt er een kleiner speelbos geopend in Werchter, ter hoogte van de Chiroterreinen.

Daarnaast is het ook belangrijk dat de natuurgebieden in onze directe omgeving toegankelijk zijn. Zo kunnen onze gezinnen en kinderen er spelen en wandelen.

Schepen van Milieu Carine Goris onderhandelt met het Agentschap voor Natuur en Bos om zoveel mogelijk bossen opnieuw voor het grote publiek open te stellen. Zeker in de zomer en bij goed weer kunnen we dan ongestoord in de bossen dicht bij huis ravotten.

Schepen Carine Goris bij de opening van het succesvolle speelbos 'Het Waterdraakje'