Nieuw Octopusmateriaal aan basisschool in Wezemaal

woensdag, 21 september, 2016
Nieuw Octopusmateriaal aan basisschool in Wezemaal

Zopas werd aan de gemeentelijke basisschool van Wezemaal Octopusmateriaal geplaatst voor een veilige schoolomgeving.

De herkenbare vormen en felle kleuren doen de schoolomgevingen beter opvallen en moet bestuurders hun rijgedrag doen aanpassen. Deze maatregel past in het SAVE-actieplan van de gemeente Rotselaar, waarmee het de verkeersveiligheid, vooral voor kinderen wil verbeteren.

"Langs beide ingangen van de school, zowel langs de Steenweg op Nieuwrode als de Beninksstraat, werd het herkenbare Octopusmateriaal geplaatst. De octopus staat symbool voor een veilige en kindvriendelijke woon-school omgeving. Octopus-scholen werken aan verkeersveiligheid en mobiliteit" vertelt schepen van Mobiliteit Carine Goris.

Aan de Steenweg op Nieuwrode werden ook de bloembakken vervangen door leunbeugels, zodat er voor ouder een wachtzone is. Bovendien vermijden de beugels dat kinderen bij het verlaten van de speelplaats direct op het fietspad of de straat terechtkomen.

SAVE-actieplan
Het materiaal werd gefinancierd met subsidies van de provincie Vlaams-Brabant, aangevuld door het oudercomité van de school. De Technische Uitvoering van Rotselaar zorgde voor logistieke ondersteuning en de plaatsing van het materiaal.

Dit initiatief past in het SAVE-actieplan, een concreet plan om de verkeersveiligheid te verbeteren. Een van de pijlers van het actieplan is een verdere handhaving van het STOP-principe dat, in opeenvolgende volgorde belang hecht aan Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Personenwagen in het verkeer.