Nieuwe assistentiewoningen in Werchter

woensdag, 13 juli, 2016
Nieuwe assistentiewoningen in Werchter

De site van het OCMW aan het Werchterplein wordt een nieuw, kleinschalig zorgproject met zo'n 20 erkende assistentiewoningen met dienstverlening voor senioren.

Op de site van het OCMW aan het Werchterplein komt een zorgproject.  Dit sociale initiatief zorgt er voor 20 erkende assistentiewoningen met dienstverlening. Dat biedt senioren uit onze gemeente de mogelijkheid om langer in hun vertrouwde omgeving te wonen.

Na de verhuis van de administratie en sociale diensten van het Sociaal Huis naar het administratief centrum in Rotselaar, wordt het OCMW-gebouw aan het Werchterplein openbaar verkocht (per opbod met een instelprijs). De gemeente Rotselaar kiest ervoor om het project een sociale functie met assistentiewoningen te geven.

Een assistentiewoning is een woning waar men (langer) zelfstandig kan wonen, omdat het aangepast is voor mensen die ondersteuning en zorg op maat nodig hebben.

“Dit project biedt de senioren van Werchter en omgeving de mogelijkheid om op een betaalbare manier in het eigen dorp te blijven wonen, bijna letterlijk onder de kerktoren. Momenteel is het net die groep van 70-plussers die geen aangepaste woning vindt en noodgedwongen Werchter of Rotselaar verlaat” zegt burgemeester Dirk Claes.

Aan de overkant van de straat ligt het lokaal dienstencentrum dat wordt uitgebaat door het Sociaal Huis.

"We kunnen met het lokaal dienstencentrum ‘Oude Pastorie’ heel wat ondersteuning bieden met onze thuiszorgdiensten (poetshulp, warme maaltijden, minder mobielencentrale, klusjesdienst, middagrestaurant, ...) en uiteraard ook met de vele activiteiten die in de ‘Oude Pastorie’ worden georganiseerd" vertelt schepen van Sociale Zaken Gert Heylen (CD&V). "Het dienstencentrum en de assistentiewoningen kunnen elkaar dus versterken door samen te werken."