Nieuwe fietsnelweg langs Wezemaal en Rotselaar

donderdag, 4 februari, 2016
Nieuwe fietsnelweg langs Wezemaal en Rotselaar

Een nieuwe fietssnelweg biedt vanaf 2018 een prachtig en comfortabel traject voor onze inwoners en verbindt de treinstations van Aarschot, Wezemaal en Leuven.

Burgemeester Dirk Claes lanceerde onlangs het voorstel van een goed uitgeruste fietssnelweg tussen Aarschot en Leuven. CD&V-gedeputeerde voor Mobiliteit Tom Dehaene zet graag zijn schouders onder dit project. Dehaene heeft zopas een studiebureau aangesteld om deze nieuwe fietsverbinding sneller te kunnen realiseren.

De fietssnelweg  zou het traject langs de spoorlijn volgen en loopt door Rotselaar en Wezemaal met een knooppunt aan het station van Wezemaal.

Burgemeester Dirk Claes (CD&V) reageert verheugd: “Dit project is enorm belangrijk voor onze regio. Fietssnelwegen zijn snelle, veilige en comfortabele verbindingen met een hoog fietspotentieel. Dit traject verbindt bovendien ook de treinstations van Leuven, Wezemaal en Aarschot”.

“Het is ideaal voor het woon-werkverkeer van onze inwoners, maar ook interessant voor onze scholieren en recreanten die de vele toeristische troeven in onze gemeente bezoeken”, aldus burgemeester Dirk Claes.

De nieuwe verbinding vertrekt aan het station van Aarschot langs de nieuwe spoorwegbrug en loopt parallel met de spoorweg richting Gelrode, Wezemaal, Rotselaar, Wilsele, Kessel-Lo en Leuven.

In augustus 2015 realiseerde de provincie al een eerste stuk van de fietssnelweg tussen Leuven en Aarschot. Het wegdek van het Brugbergpad werd vernieuwd en verbreed zodat de vele fietsers elkaar gemakkelijk kunnen kruisen. Er zijn echter nog wat missing links en knelpunten.

Provinciaal gedeputeerde van Mobiliteit Tom Dehaene (CD&V) licht het project toe: “Om sneller vooruitgang te kunnen boeken, is nood aan bijkomende stappen . De opdracht van het studiebureau is om een startnota te maken voor de volledige fietssnelweg. Hierin wordt het exacte tracé concreet onderzocht. Het stuk tussen Holsbeek en Wilsele zal zo volledig worden uitgewerkt”.

“De provincie zet hiermee een belangrijke stap naar een snellere realisatie tegen 2018”, aldus een tevreden Dehaene.