Nieuwe parking Hanewijk in Werchter

maandag, 24 november, 2014
Nieuwe parking Hanewijk in Werchter

Werchter krijgt nieuwe randparking : Op het plein op de hoek van de Haachtsesteenweg en Hanewijk worden extra parkeerplaatsen aangelegd. De gemeente Rotselaar heeft hiervoor een beheersovereenkomst afgesloten met het Vlaamse Gewest als eigenaar van het perceel.

Deze parking biedt plaats aan 35 wagens en zal dienst doen als randparking voor het centrum van Werchter. Het centrum van Werchter kan bereikt worden via de vlakbij gelegen fiets- en voetgangersbrug over de Dijle.

Deze parking zal heel wat autoverkeer uit de dorpskern weren, bijvoorbeeld bij begrafenissen, en zo de leefbaarheid in het centrum nog versterken. Het biedt extra parkeergelegenheid bij evenementen in cultureel centrum Jack-Op of bezoeken aan het belevingscentrum RW X. Het gemeentebestuur ziet de parking ook als startpunt voor fietstochten en wandelingen en bij een bezoek aan het nieuwe landschapspark (NWW) op de terreinen van Rock Werchter.

Deze nieuwe parking wordt aangelegd in kunststof grasrasters zodat het groene karakter behouden blijft. Er wordt aan de ingang ook voorzien in een hoogtebegrenzer zodat vrachtwagens en ander zwaar verkeer geen toegang hebben. De parking wordt visueel van de aanpalende woningen afgescheiden door middel van schanskorven en een haag. De scheiding met de Haachtsesteenweg is voorzien door middel van wegneembare paaltjes. De in- en uitrit is gelegen langs de Hanewijk. De raming om deze werken uit te voeren ligt om en bij de 80.000 euro, btw inclusief.

De gemeente zal, met een nieuw project van dorpskernvernieuwing, binnenkort aan de fiets- en wandelbrug over de Dijle een nieuw waterproject starten om de relatie tussen de dorpskern en de samenvloeiing van Demer en Dijle te versterken. Zo zal er een zonneterras langs de oever van de Dijle worden aangelegd en komen er meer groenvoorzieningen op het aanliggende plein.

De aanleg van de parking past in de visie van het gemeentebestuur om de Demervallei als toeristische poort te ontwikkelen en te promoten. Werchter ligt geografisch aan het knooppunt van 3 streken: Zuiderkempen, Hageland en Dijleland en heeft landschappelijk een groot toeristisch potentieel  met zijn rivieren, de Demermeanders als natuurpareltjes en de bossen en velden langs de rivieroevers. Daarnaast heeft Werchter ook naambekendheid als bierdorp met het befaamde Jack-Opbier dat gedurende bijna een eeuw gebrouwen werd in de bekende brouwerij Jack-Op, waar het bekende studentenbier wordt aangeboden aan de vele bezoekers.