Nieuwe speelzones in Werchter en Rotselaar

dinsdag, 21 juni, 2016
CD&V-minister Joke Schauvliege bezoekt zomerspeelzone Demerbroek in Werchter

Twee nieuwe speelzones geven onze kinderen en jeugdbewegingen 11 hectare extra speelplezier in de natuur.

Minister Schauvliege publiceert jaarlijks de lijst van de zomerspeelzones in Vlaanderen. Vandaag bracht de Minister een bezoek aan twee nieuwe speelzones in Werchter en Rotselaar.

De speelzones geven extra groene ruimte aan onze kinderen en jeugdbewegingen om er ongestoord te spelen en in alle vrijheid te ravotten.

21 juni is de officiële start van de zomer. Minister Schauvliege koos deze dag om Rotselaar te bezoeken. Het gemeentebestuur vindt het belangrijk dat de groene, open ruimte toegankelijk wordt gemaakt voor inwoners en bezoekers. In goed overleg met Agentschap Natuur & Bos werd gekozen voor twee nieuwe, grote speelzones in de gemeente. De Minister wil deze goede samenwerking met dit bezoek in de verf zetten.

De nieuwe speelzones in Rotselaar zijn samen bijna 11 hectare groot. Ze geven extra ruimte aan onze kinderen, jeugdbewegingen en gezinnen om er in de vrije natuur te spelen en te wandelen. De speelzones bieden heel wat afwisseling en speelavontuur: met weiland, bossen en struikgewassen.

Beide locaties liggen kortbij het dorpscentrum en zijn goed bereikbaar. De gemeente installeerde ook opvallende infoborden om de speelzones bij inwoners en bezoekers bekend te maken.

Schepen van Jeugd Jelle Wouters (CD&V): “Rotselaar is een recreatieve gemeente met vijf jeugdverenigingen en vele jonge gezinnen met meer dan 2.000 kinderen en jongeren. Dit jaar ontvangen we tijdens de zomer maar liefst 20 bezoekende kampen. Deze speelzones zijn enorm groot, centraal gelegen en heel goed toegankelijk. Ze geven onze jongeren de kans om ongestoord en veilig in de vrije natuur te spelen”.

Schepen van Milieu Carine Goris (CD&V): “Rotselaar is als groene gemeente heel actief op vlak van natuurbehoud en een vernieuwend milieubeleid. De voorbije jaren werd al geïnvesteerd in speelbossen, pesticidevrij groenbeheer en ecologisch gemeentelijk vervoer. Het is voor ons belangrijk om zoveel mogelijk natuurzones te behouden en open te stellen voor het publiek. Dankzij deze speelzones worden deze prachtige natuurplekjes weer toegankelijk en genieten onze inwoners in hun eigen buurt van meer open en groene ruimte”.

Zomerspeelzone Demerbroek – Werchter
In Werchter is de zomerspeelzone ‘Demerbroek’ geopend. Dit prachtige groene gebied is 6,35 hectare groot en omvat 1 hectare bosgebied. Deze zone maakt deel uit van de Demerbroeken en is gelegen naast rivier de Demer. De speelzone bevindt zich net naast de chiroterreinen. Deze zomerspeelzone is publiek toegankelijk voor de chiro, bezoekende kampen, spelende kinderen tijdens de zomermaanden juli en augustus.

Speelzone Ter Heide – Rotselaar
In Rotselaar bezocht Minister Schauvliege de nieuwe speelzone ‘Ter Heide’. Deze speelzone is vanaf deze zomer het hele jaar door toegankelijk. Het terrein is 4,4 hectare groot en sluit aan bij het recreatiedomein Ter Heide en de bekende Plas van Rotselaar. De speelzone is centraal gelegen in de gemeente en ook met de fiets vlot te bereiken via de Terheidelaan of langs het pad rond de Plas.