Nieuwe spitsstrook op E314 in Rotselaar: minder files en aanpak sluipverkeer

woensdag, 23 november, 2016
Nieuwe spitsstrook op E314 in Rotselaar: minder files en aanpak sluipverkeer

Er komt vanaf 2017 een extra spitsstrook langs de E314 tussen Wilsele en Aarschot richting Lummen. Zo meldt Vlaams parlementslid Karin Brouwers (CD&V). Nadat ze dit dossier op de agenda plaatste van de parlementscommissie Mobiliteit, ondervroeg ze deze week ook de bevoegde Minister.

Spitsstrook van Wilsele tot Aarschot
De Vlaamse Regering kondigt, op vraag van parlementslid Brouwers, aan dat de volgende fase in 2017 al wordt gestart: een extra spitsstrook op de E314 vanaf Wilsele tot Aarschot.

Een spitsstrook is een extra rijvak dat op drukke momenten wordt geopend voor het verkeer. Het zorgt voor een hogere wegcapaciteit en verbetert daarmee de verkeersdoorstroming op de snelweg. Extra weeffstroken tussen Leuven en Wilsele scheiden het doorgaande en het lokale verkeer nu al en zorgen zo voor een vlotter verkeer op de E314.

Sluipverkeer in onze dorpskernen tegengaan
CD&V Rotselaar, die bij wegbeheerder AWV (Agentschap Wegen en Verkeer Vlaanderen) actief aandrong op de realisatie van dit project, reageert verheugd.

“Met de aanleg van een nieuwe spitsstrook zal de filedruk in onze regio sterk worden verminderd. We hebben ervoor gepleit om deze extra rijstrook in één keer door te trekken tot Aarschot, want de files lopen ook na de afrit Rotselaar verder door”, aldus Schepen van Mobiliteit Carine Goris. “We willen niet dat auto’s de afrit in Rotselaar nemen om de files te vermijden. De spitsstrook tot Aarschot is positief en pakt het sluipverkeer in onze gemeente aan”.

Geluidsmuur: minder overlast voor Wezemaal
Burgemeester Dirk Claes vraagt wel dat, tijdens de werken aan de autostrade, ook de geluidsmuur wordt gedicht. Nu is er, ter hoogte van Wezemaal, nog een opening van ongeveer 200 meter. De definitieve afwerking van deze scheidingswand zal het geluid van de autostrade voor de omwonenden sterk doen afnemen.

Aanpak ochtendfiles richting Leuven
Karin Brouwers vraagt aan de Vlaamse Regering ook om de ochtendfiles richting Leuven aan te pakken. Binnenkort zal het op- en afrittencomplex van ziekenhuis Gasthuisberg grondig worden vernieuwd. Nu zorgt de verkeersdrukte daar zowat dagelijks voor vertraagd verkeer met file tot Rotselaar en Aarschot.

Karin Brouwers (CD&V): “Op mijn parlementaire vraag geeft de Vlaamse Regering aan dat er een bijkomende (twee in totaal) rijstrook richting de ziekenhuiscampus worden aangelegd. Er komt ook een betere ontsluiting van de site en de herinrichting van de brug over de autostrade. Dit zorgt voor extra capaciteit om filevorming op de afrit te voorkomen. Na de werken zal ook dit knelpunt op de E314 zijn weggewerkt”.

Vlaams parlementslid Karin Brouwers (CD&V) reageert alvast tevreden op de komst van de bijkomende spitsstrook op de E314. "Goed tegen de files en een sterke verbetering van de mobiliteit voor de inwoners van onze regio", aldus de CD&V-volksvertegenwoordiger.