In augustus start de bouw van een nieuwe kleuterschool voor GBS De Kameleon in Werchter. Het college van burgemeester en schepenen gaf zopas groen licht voor de bouwvergunning. Momenteel wordt de lagere school grondig vernieuwd.

Gisteren heeft het schepencollege van Rotselaar een omgevingsvergunning voor de bouw van een nieuwe kleuterschool in Werchter afgeleverd. “De goedkeuring van de bouwplannen is een belangrijke stap voor dit nieuwbouwproject. De gemeente stelde bovendien een bouwfirma aan die al in augustus kan starten met de voorbereidende werken” vertelt burgemeester Dirk Claes. De eerste steenlegging wordt voorzien bij de start van het nieuwe schooljaar in september.

Het nieuwe complex van meer dan 1.000 m² bevat onder andere een gloednieuwe eetzaal met keuken, een grote speelruimte en zes ruime klaslokalen met eigen berging en sanitair. Daarnaast is er ook een zorgruimte, slaapzaal, ruime fietsenstalling en een overdekte buitenspeelruimte voorzien. De speelplaats van de lagere en de kleuterschool zijn met elkaar verbonden en centraal komt er een aangename werkruimte voor de leerkrachten.

“De gemeente investeert meer dan 2,6 miljoen euro in dit nieuwbouwproject voor de kinderen van Werchter. Het gemeentebestuur heeft hiervoor een subsidiedossier ingediend bij de Vlaamse overheid. De nieuwe kleuterschool zou in september 2019 al in gebruik kunnen worden genomen” aldus schepen van Onderwijs Dirk Jacobs.

Vernieuwingswerken lagere school

Daarnaast wordt ook de lagere school in Werchter momenteel grondig verbouwd. In de eerste fase is afgelopen jaar al de volledige vernieuwing van de elektrische installatie en het sanitair gerealiseerd. Bovendien zijn nieuwe dakgoten geplaatst evenals een nieuw brandalarm met rookdetectie en alarmknoppen.

Zopas is het volgende verbouwingsproject gestart. Dit betekent een extra investering van maar liefst 282.000 euro. Deze werken worden in de volgende weken en maanden uitgevoerd:

- vernieuwing van de plafonds;
- verlichting wordt vervangen en omgevormd tot energiezuinige en sfeervolle LED-verlichting;
- lokalen (klassen en turnzaal) worden akoestisch verbeterd (zachter geluid en minder lawaai);
- turnzaal en de refter worden gecompartimenteerd met extra wanden en nieuwe branddeuren;
- vernieuwing van de vensterbanken;
- schilderwerken: overal wordt het behangpapier weggehaald en de muren opnieuw geschilderd;
- nieuwe vaatwasser in de keuken;
- uitvoering van het brandveiligheidsplan;

In een derde fase zal ook de aanpassing gebeuren van de regenwaterafvoer en worden extra waterputten geplaatst voor een maximaal hergebruik van het regenwater. “Het gemeentebestuur vindt het belangrijk dat kwalitatief onderwijs kan worden gegeven in een aangename leef- en leeromgeving. Daarom investeert de gemeente bewust in de schoolgebouwen van Werchter” vertelt schepen van Onderwijs Dirk Jacobs.