Vandaag treedt het nieuwe verkeersplan voor Rotselaar-centrum in werking. Dit initiatief verbetert de leefbaarheid voor de buurt met aandacht voor de verkeersveiligheid van de bewoners en de vele fietsers en voetgangers. De nieuwe situatie zorgt er ook voor dat de schoolomgeving van gemeentelijke basisschool ‘De Straal’ beter opvalt en bestuurders hun rijgedrag er zullen aanpassen.

Het nieuwe verkeersplan bevat verschillende maatregelen. Er wordt éénrichtingsverkeer ingesteld voor alle rijverkeer met uitzondering van fietsers en bromfietsers:

• in het deel van de Kapelstraat tussen het kruispunt met de Groenstraat en het kruispunt met de Pastorijstraat en dit in de richting van de Provinciebaan.
  • in het deel van de Groenstraat tussen het kruispunt met de Parkstraat en de uitrit van het Frans Drijversplein en dit in de richting van de Kapelstraat.
  • in het deel van de Pastorijstraat tussen het kruispunt met de Groenstraat en huisnummer 6 van de Pastorijstraat en dit in de richting van de Groenstraat.

In Rotselaar centrum wordt eveneens een ‘zone 30’ ingesteld om de snelheid van het autoverkeer af te stemmen op deze woonbuurt. Deze ‘zone 30’ omvat de Kapelstraat, Groenstraat, Pastorijstraat en Parkstraat. Ook de bezoekers van het administratief centrum (gemeentehuis) en wijkkantoor van de politie zullen moeten rekening houden met deze nieuwe situatie.

De Kapelstraat (tussen het kruispunt met de Groenstraat en het kruispunt met de Pastorijstraat) wordt ingericht als fietsstraat. Dit betekent dat de fietser voorrang heeft en auto's er verplicht zijn om achter de fietsers te blijven rijden in dit deel van de Kapelstraat. “Zo verhogen we de veiligheid van de fietsers en geven we ze voorrang en de nodige ruimte om te fietsen” vertelt schepen van Mobiliteit Carine Goris.

“Het nieuwe circulatieplan zorgt voor een verhoogde leefbaarheid voor de buurt met aandacht voor de verkeersveiligheid van de bewoners en de vele fietsers en voetgangers” aldus schepen van Mobiliteit Carine Goris.

Bovendien zal na Pinksteren ook de nieuwe kinderopvang in de Kapelstraat in gebruik worden genomen door de kinderen van basisschool De Klinker en De Straal. De kinderen zullen niet meer met de schoolbus, maar te voet naar de kinderopvang gaan. Daarom wordt er in de Kapelstraat meer veilige wandelruimte voorzien voor de voetgangers.

Eerder was aan de gemeentelijke basisschool ‘De Straal’ octopusmateriaal geplaatst voor een veilige schoolomgeving. De herkenbare vormen en felle kleuren van de octopuspalen doet de schoolomgeving beter opvallen zodat bestuurders hun rijgedrag aanpassen. Dit past in het SAVE-actieplan van de gemeente Rotselaar, waarmee de gemeente de verkeersveiligheid, zeker voor kinderen, verbetert.

Ondertussen werkt de gemeente actief verder aan de ontwerpplannen voor de tweede fase: de aanleg van gescheiden riolering en de volledige vernieuwing van de straten en voetpaden in heel Rotselaar-centrum, de uitvoering ervan is voorzien voor volgend jaar, eind 2019. “Tegelijk zullen we deze proefopstelling, samen met de buurtbewoners, tijdig evalueren naar definitieve uitvoering” aldus nog schepen Carine Goris.