Zopas is, onder ruime belangstelling, de nieuwe kinderopvang in Rotselaar geopend. Vele nieuwsgierige ouders, kinderen en buren kwamen een kijkje nemen in de kinderopvang die plaats biedt aan 114 kinderen.

De gemeente Rotselaar biedt school- en vakantieopvang aan voor de zes basis- en kleuterscholen. De nieuwe locatie in de Kapelstraat ligt op wandelafstand van de beide Rotselaarse scholen ‘De Klinker’ en ‘De Straal’.

Het domein is 20 are groot en het gebouw biedt een oppervlakte van 725 m² speelplezier. De opvanglocatie is kindvriendelijk ingericht met een avontuurlijke tuin en vier grote speelruimtes, waaronder een huiswerklokaal en rustkamer. Bovendien is het een energiezuinig complex met zonnepanelen, warmte- en luchtpompen en hergebruik van regenwater.

“Een kwalitatieve en flexibele kinderopvang is belangrijk. Zo steunen we vele ouders in de uitdagende combinatie van werk en gezin” vertelt schepen van Jeugd en Kinderopvang Jelle Wouters. “Veel gezinnen doen voor en na schooltijd en in de vakantieperiodes beroep op de gemeentelijke kinderopvang ‘Stekelbees’. Deze nieuwe opvangplek is dus belangrijk voor meer dan 100 kinderen en hun ouders.”

Berging en groter speelterrein voor scouts

De gemeente zorgde er bovendien voor dat de scoutsgroep van Rotselaar er een eigen, afgesloten berging voor spelmateriaal krijgt met aansluiting van water en elektriciteit. Tijdens de activiteiten kan de scouts voortaan ook het sanitair met toiletten van de kinderopvang gebruiken. Tegelijk wordt het speelterrein van de scouts, gelegen naast de kinderopvang, uitgebreid tot een groenzone van 64 are dankzij een nieuwe huurovereenkomst met de kerkfabriek.

Op de site van de voormalige opvangvestiging in de Bergstraat komt binnenkort een woonproject. De gemeente ruilde haar grond en gebouw in de Bergstraat tegen het nieuwe complex in de Kapelstraat. Deze nieuwe kinderopvang is volledig gefinancierd door een private partner. De gemeente heeft zelf dus geen eigen middelen geïnvesteerd in dit project, maar krijgt wel een gloednieuw gebouw voor meer dan 100 kinderen in ruil voor het oude gebouw.