In het hart van Wezemaal brengt nieuwe trage weg brengt inwoners veilig bij belangrijkste locaties. Zopas is de nieuwe trage weg voor fietsers en voetgangers in Wezemaal afgewerkt. Die verbindt de sociale, culturele en recreatieve voorzieningen.

"Een veilig en autovrij alternatief voor de leerlingen van de basisscholen De Rank en Het Nest, de leden van de jeugdverenigingen (Scouts en Chiro), jeugdhuis Floere Bloes of tennisclub en de bezoekers van woonzorgcentrum De Lelie en De Mantel (centrum voor personen met een handicap)" zegt burgemeester Dirk Claes.

Het grootste deel van de weg van ongeveer een kilometer is nieuw en daarvoor werden gronden aangekocht. De kerkfabriek heeft de grond naast de pastorijmuur ter beschikking gesteld. In de omgeving van het pad heeft het gemeentebestuur ook een terrein van 15 are aangekocht dat dienst kan doen als extra parking bij evenementen.

Vleermuisvriendelijke verlichting
Ook de wijk Rigessel, voetbalclub Rapide Wezemaal en het centrum zijn dankzij de veilige verbinding beter bereikbaar voor fietsers en voetgangers, die zo de drukke Aarschotsesteenweg kunnen vermijden. De nieuwe trage weg is bovendien ook voorzien van verlichting die zelfs vleermuisvriendelijk is.

Subsidie
Gemeente Rotselaar investeerde 120 000 euro in dit project. De provincie Vlaams-Brabant zorgde dankzij CD&V-gedeputeerde Monique Swinnen voor een subsidie van 50 000 euro.

Samen met de kinderen van beide scholen, de seniorenraad, leden van Tennis Werchter en de buurtbewoners werd het pad van drie meter breed door de burgemeester geopend en ingestapt.