Rotselaar tekent kampcharter voor kampvriendelijke gemeente

Zopas is het kampcharter ondertekend door alle jeugdbewegingen, toeristische jeugdverblijven  en het gemeentebestuur van Rotselaar. Hiermee engageren ze zich om Rotselaar verder uit te bouwen tot kampvriendelijke gemeente. Want het kampgebeuren is een belangrijk deel van onze Vlaamse jeugdcultuur.

De zomer is in het land. Voor vele kinderen en jongeren is het vanaf nu uitkijken naar het zomerkamp. Rotselaar telt vijf actieve jeugdbewegingen (scouts Heikant, scouts Rotselaar, scouts Wezemaal, chiro Werchter en chiro Wezemaal) en maar liefst zes jeugdverblijfplaatsen (Waterhoek, Sint-Paulusheem, chiro Wezemaal, chiro Werchter, scouts Wezemaal en scouts Heikant).

Elke zomer worden er meer dan 30 jeugdgroepen ontvangen die de streek komen ontdekken. Behalve zomerkampen kent het jeugdwerk nog andere vormen van meerdaagse verblijven (o.a. weekends). Zo komt Rotselaar jaarlijks aan maar liefst 100 bezoekende jeugdgroepen.

Om het belang van een goed kampklimaat in de verf te zetten, is het kampcharter zopas officieel ondertekend.  Het is een engagementsverklaring die de goede samenwerking bevordert tussen de uitbaters, jeugdbewegingen en gemeentebestuur. Het charter kwam tot stand in samenwerking met de Jeugdraad en Jeugddienst.

“Jeugdtoerisme is een belangrijke meerwaarde voor Rotselaar. Het zorgt voor een jeugdige dynamiek en veel leven in het straatbeeld. Bovendien brengt het ook heel wat extra inkomsten op, zowel voor de verenigingen die hun lokalen verhuren als voor de lokale handelaars” vertelt schepen voor Jeugd Jelle Wouters.

Elke bezoekende groep ontvangt van de Rotselaarse jeugddienst een kampbrochure. Deze brochure bundelt toeristische tips en interessante weetjes over de gastgemeente. Alle nuttige informatie zit erin vervat: speelbossen, evenementen en recreatiedomeinen, maar ook de contactgegevens van gemeente, lokale handelaars, dokters en apothekers. Ook de gratis toegangstickets voor een frisse duik in ‘de Plas’ zitten mee in de folder, net als een toelating voor het kampvuur.

“Natuurlijk vragen we de bezoekers ook om respect voor de omwonenden en geven we duidelijk mee hoe (geluids)overlast best wordt voorkomen. Het kampcharter bundelt verder tien concrete engagementen die van Rotselaar een kampvriendelijke gemeente maken” aldus nog schepen Jelle Wouters. Het gaat onder meer over volgende engagementen:

Voor jeugdgroepen:

• Tijdens het organiseren van de activiteiten is er aandacht voor de veiligheid van kinderen en de nachtrust van omwonenden;
  • Er wordt op een verantwoorde manier omgegaan met alcohol en illegale drugs horen niet thuis op het kamp;
  • Verplaatsingen gebeuren op een verkeersveilige en milieuvriendelijke manier;

Voor uitbaters van jeugdverblijven:

• Permanente bereikbaarheid voor de groepen tijdens hun verblijf, zeker tijdens noodsituaties;
  • Opvragen van persoonlijke gegevens of kampprogramma’s wordt tot het minimum beperkt;
  • Duidelijke info over sorteren en ophalen van afval met extra ophaalrondes tijdens warme periodes;

Voor het gemeentebestuur van Rotselaar:

• Een warm gemeentelijk onthaalbeleid met beperking van administratie formaliteiten;
  • Er is een draagvlak voor het kampgebeuren bij de politie en de buurtbewoners;
  • Het geluid van spelende kinderen wordt niet als geluidsoverlast beschouwd;
  • De gemeente heft geen toeristentaks op jeugdtoerisme;
  • Kampvuren zijn toegelaten zolang het de veiligheid niet in het gedrang brengt;