Opening sport- en recreatieproject Ter Heide voor alle inwoners en verenigingen van onze gemeente.

zaterdag, 1 september, 2012

SPORTIEVE EN RECREATIEVE HART VAN ROTSELAAR

Na maanden van intense voorbereidingen opent sport- en recreatieproject Ter Heide in Rotselaar. Het domein biedt inwoners, verenigingen en talrijke recreanten de beste faciliteiten in een prachtig, groene omgeving. De totale investering bedraagt 10 miljoen euro en 2,1 miljoen euro BTW die de gemeente recupereert. Rotselaar bevestigt zich zo definitief als het sportieve en recreatieve hart van onze regio.

BETAALBARE INFRASTRUCTUUR

Domein Ter Heide is in de streek goed gekend voor de Plas waar vele jongeren en gezinnen aan het strand komen zwemmen en zonnebaden. De zwemzone blijft in beheer van de gemeente en zal ook in de toekomst voor de Rotselaarse inwoners gratis blijven. De gemeente slaagde er de afgelopen jaren in om 11 hechtare bijkomende gronden rond de Plas te verwerven. De gemeente is nu eigenaar van de ganse vlakte tussen Toren Ter Heide, de Winge en de Torenstraat. Samen met de Plas tot aan de Vakenstraat een prachtig gebied van 15 hectare groen recreatiegebied.

Met ‘Ter Heide’ beschikt Rotselaar over een ruime waaier aan betaalbare infrastructuur die de inwoners en het actieve verenigingsleven vast en zeker ten goede komt. Speciale lagere tarieven zijn er voor de inwoners en verenigingen van Rotselaar.

SPORTCENTRUM DE MEANDER

De Meander is een modern sportcentrum met een totaal vernieuwde horecazaak en een waaier van zalen en sportieve mogelijkheden (o.a. nieuwe danszaal). Bovendien werd er voorzien in nieuwe personeelslokalen en extra bergruimte voor de speelpleinwerking Dankzij het zwembad (met sauna en hamam) zal de recreatieve zwemmer nu ook buiten de zomermaanden 7/7 dagen aan de Plas kunnen zwemmen. Ook onze scholen zullen er dankbaar gebruik van maken om hun leerlingen dicht bij huis te leren zwemmen.

DOMEIN DE TOREN

Aan domein de Toren (gelegen aan de Torenstraat) is de nieuwe polyvalente zaal de ideale plaats voor culturele, sportieve en jeugdactiviteiten (zoals o.a. fuiven, concerten, vertoningen, kaartnamiddagen, petanque, sportwedstrijden of bedrijfsevenementen). De zaal beschikt over een uitschuifbaar podium en een uitschuifbare tribune. De foyer is ideaal om samen te gebruiken met de polyvalente zaal of afzonderlijk voor recepties of feestjes.

Dankzij de goed uitgeruste keuken zullen verenigingen hier natuurlijk ook hun jaarlijkse eetdag kunnen organiseren in de grote zaal en/of cafetaria. Ook senioren zijn er altijd welkom voor hun talrijke activiteiten of voor een spelletje op de vijf petanquebanen, waarvan er twee overdekt zijn.

Ook de nieuwe sport- en speelterreinen en de Finse looppiste zijn een echte aanwinst en zijn zo populair dat ze zelfs nu al frequent worden gebruikt. Ook de gemeentelijke speelpleinwerking zal in de toekomst beroep kunnen doen op deze prachtige voorzieningen.

NOG TE DOEN:

• Grote overdekte fietsenstalling
  • Overdekking petanquebanen
  • Mobilhome-zone
  • Aanplantingen rond de Meander

PUBLIEK-PRIVATE SAMENWERKING MET SPORTOASE

Ter Heide is een PPS-project waarbij Sportoase instaat voor de uitbating van sportcentrum de Meander en domein de Toren. Ze beschikken over een ruime ervaring in de wereld van sport en recreatie (vijf andere vestigingen in oa Leuven, Tongeren,Brasschaat, Knokke en Antwerpen). Naast het gunstige financiële aspect van een PPS-constructie, zorgen ook de flexibele openingsuren ervoor dat meer mensen zullen kunnen genieten van alle faciliteiten.

ONTWIKKELING WINGEVALLEI

Domein Ter Heide ligt centraal in de gemeente en is vanuit alle hoeken van Rotselaar goed bereikbaar. Dit is een troef voor de vele jonge voetballertjes die naar de training of matchen komen of de fuifgangers die gemakkelijk met de fiets naar de fuifzaal kunnen komen.

De beide domeinen ‘De Toren’ en ‘De Meander’ zijn met elkaar verbonden door een nieuwe fiets- en wandelweg. Binnenkort wordt ook een nieuw brugje over de Winge aangelegd.

De komende jaren willen we het gebied rond de Winge, tussen de Torenstraat en Vakenstraat, verder ontwikkelen tot dé groene long van Rotselaar. Dit met respect voor de natuur en in nauwe samenwerking met Natuur & Bos en de verschillende natuurbeheerders van de Wingevallei. Zo zullen de talrijke recreanten binnenkort niet alleen rond de Plas kunnen joggen en wandelen, maar ook langs de Winge tot aan de Toren.

Met de aanleg van een prachtig vlonderpad wordt dit de mooiste wandeling van Rotselaar. En natuurlijk wordt ook het Abenopad hier in opgenomen zodat ook de minder mobiele mensen optimaal van dit mooi stuk natuur kunnen genieten.

OPENINGSWEEKEND

Dit weekend opent domein Ter Heide voor het grote publiek.

Op zaterdag 1 september start het feestelijke openingsprogramma om 15 uur met een voetbaltoernooi voor de jeugd. ‘s Avonds zijn alle inwoners vanaf 21.30 uur welkom aan de Meander voor de volksreceptie. De aanwezigen kunnen er genieten van het openlucht-concert van de 30-koppige Neil Diamond Tribute Band en om middernacht volgt er een spetterend vuurwerk. Aan de Toren vindt in de nieuwe polyvalente zaal het optreden van Radio Modern plaats (tot 2 uur ’s nachts).

Op zondag 2 september is iedereen ’s namiddags welkom voor tal van initiatielessen, een socioculturele beurs en stand up comedy.