Plannen klaar voor nieuwe kleuterschool Werchter

maandag, 4 december, 2017
Plannen klaar voor nieuwe kleuterschool Werchter

De kogel is door de kerk: Werchter krijgt een nieuwe kleuterschool. Op initiatief van CD&V stelde het gemeentebestuur namelijk zopas een bouwfirma aan. Bovendien zijn de plannen van de ontwerper klaar. "Binnenkort wordt de bouwaanvraag ingediend, zodat we na de winter de eerste steen kunnen leggen" vertelt schepen van Onderwijs Dirk Jacobs.

De plannen schetsen de krijtlijnen van een modern en functioneel gebouw:

− Het meer dan 1.000 m² grote complex omvat o.a. een eetzaal met keuken van 100 m², een speelruimte van 80 m² en zes ruime klaslokalen (met eigen berging en sanitair)

− Daarnaast vind je een zorgruimte, een slaapzaal, een ruime fietsenstalling en een overdekte buitenspeelruimte van 120 m²

− De speelplaats van de lagere en de kleuterschool zijn met elkaar verbonden en centraal bevindt zich een aangename werkruimte voor de leerkrachten

Een kind dat voor het eerst naar school gaat… dat is een klein stapje door de schoolpoort maar een grote stap in het leven. Het schoolgebouw waarin het kind speelt, leeft en leert speelt een belangrijke rol.

#teamrotselaar drong dan ook zwaar aan op de investering van meer dan 2,6 miljoen euro voor dit nieuwbouwproject. Het gemeentebestuur diende een subsidiedossier in en ontvangt over 7 jaar een subsidie van 70% van de Vlaamse Overheid. Om het dossier snel te laten vooruitgaan, beslisten we om het project alvast op te starten en de kosten voor te fi nancieren: het budget voor de opmaak van de bouwplannen staat dit jaar al in de begroting van de gemeente.

Ondertussen werken we hard verder zodat de nieuwe school snel klaar is. Op 1 september 2019 kan Werchter uitpakken met een nieuwe, moderne kleuterschool. Een veilige plek, waar ouders hun kinderen gerust kunnen achterlaten. Een degelijke en comfortabele speel- en leeromgeving. Een plaats waar de kinderen en hun leerkrachten op de eerste plaats komen.

Hoe Rock Werchter bijdraagt aan de nieuwe kleuterschool
Vanwaar komen de financiële middelen voor de bouw van deze school? Wel, uit de verkoop van zes gronden van het OCMW aan Rock Werchter. Na lange onderhandelingen slaagden burgemeester Dirk Claes en schepen Gert Heylen erin deze transactie succesvol af te ronden. De opbrengst van de verkoop van deze gronden – hoofdzakelijk weides dichtbij het festivalterrein – bedraagt maar liefst twee miljoen euro.

Bekijk hier de schetsen van de nieuwe site voor de kleuterschool in Werchter!