Rock Werchter X boven de doopvont

vrijdag, 17 juni, 2011
Rock Werchter X boven de doopvont

Het gaat om een voorlopige opstelling van festivalaffiches, fotocollages en memorabilia die herinneringen aan 36 edities Rock Werchter oproepen

In de gebouwen van de voormalige Jack-Opbrouwerij in Werchter (Rotselaar) werd gisteren het belevingscentrum 'Rock Werchter X' boven de doopvont gehouden. Het gaat om een voorlopige opstelling van festivalaffiches, fotocollages en memorabilia die herinneringen aan 36 edities Rock Werchter moeten oproepen. Volgend jaar komt er een permanente en grootsere uitvoering. Hedwig De Meyer en Herman Schueremans, bezielers van het eerste uur, zagen dat het goed was.

Het belevingscentrum moet Rock Werchter langer dan vier dagen per jaar laten duren en ook toeristen aantrekken. "De term 'museum' zou te statisch zijn voor dit centrum, waar wel degelijk iets te beleven valt", vertelt gedeputeerde voor Toerisme Monique Swinnen (CD&V), die het geheel subsidieert. "Het gaat nog om een proefopstelling", pikt burgemeester en medebezieler Dirk Claes (CD&V) in. "De 'X' staat voor eXpo of eXtra. Tegen volgend jaar moet er in een nog te verbouwen gedeelte van de opslagruimte van Stageco een nog grotere en permanente expositie verrijzen."

Uitbreiding

Vanaf 2012 zal het belevingscentrum een jaarlijkse actualisatie van het vorige festival herbergen. Er komen ook touchscreens met informatie, een dynamische maquette en geluidskastjes met klankfragmenten. "Tegen dan zal ook het Landschapspark, waar we de festivalweide buiten het seizoen tot omtoveren, klaar zijn", klinkt het. "Je zal van hieruit, via een nieuw brugje over de Dijle, ook op de weide kunnen wandelen en fietsen."

"Dit is het verhaal van een levensdroom", omschrijft festivalpaus Herman Schueremans het initiatief. "Je ziet hier de evolutie van een amateuristisch eendagsfestival naar een professionele organisatie met zestig namen op de affiche. Simple Minds, U2, Smashing Pumpkins, R.E.M., Talking Heads, Pretenders en later ook Metallica en Red Hot Chili Peppers: allemaal groepen die hier zijn doorgebroken en ons achteraf loyaal zijn gebleven", verwijst Schueremans naar de talrijke fotocollages.

De collectie is momenteel nog niet volledig. Zo ontbreken de festivalaffiches van 1976, 77, 80, 81, 85 en 86 nog. "Een bewijs dat we altijd meer met de toekomst dan met het verleden bezig zijn geweest", lacht Hedwig De Meyer, die in 1975 als dj van discobar 'Flash Experience' het vuur aan de lont stak. "Het eerste festival was ook niet meer dan een grote Chirofuif in een tent."

Authentiek ticket

Rock Werchter X is vanaf woensdag tot en met zondag 18 september dagelijks tussen 14 en 18 uur te bezoeken. Maandag en dinsdag zijn de sluitingsdagen. Een toegangsticket - een authentiek festivalticket uit het verleden naar keuze - kost 3 euro, Jack-Opbiertje of frisdrank inbegrepen. Kinderen jonger dan 12 of houders van een festivalbandje van 2011 mogen gratis binnen. Ook tijdens het festival, dit jaar van 30 juni tot 3 juli, is de toegang gratis. Meer informatie is beschikbaar op de website www.rockwerchterx.be.

Gedeputeerde Monique Swinnen, burgemeester Dirk Claes en de festivalbezielers Herman Schueremans en Hedwig De Meyer in het belevingscentrum.

Bron: HLN, Sven Ponsaerts, 11 juni 2011

Foto: Sven Ponsaert, niet publiceren zonder toestemming fotograaf