Rotselaar: bondgenoot van jonge verkeersslachtoffers

donderdag, 16 oktober, 2008
Rotselaar: bondgenoot van jonge verkeersslachtoffers

Jaarlijks komen tientallen kinderen en jongeren om in het verkeer. Veel meer kinderen en jongeren raken bij een ongeval betrokken.

Ongeveer zevenduizend onder hen raken gewond. Van hen lopen enkele honderden zware letsels op. Dan begint een lange weg van herstel, revalidatie, soms leren leven met een handicap.

Soms zijn kinderen 'alleen maar' getuige van een ongeval. Hun tram komt tot stilstand omdat een bejaarde fietser omver is gereden. Niet meer dan een fait-divers in de krant. Ongevallen gebeuren elke dag, maar zijn verre van banaal. Want waar het verhaal in de krant stopt, begint het voor de jongeren en hun familie pas echt. Het lange en pijnlijke rouwproces. De financiĆ«le en juridische verwikkelingen van het ongeval, het werkverlet, het inkomensverlies.
Is het verwonderlijk dat jongeren in dat grote drama soms vergeten worden? Dat hun verdriet over het hoofd wordt gezien?

Het Gemeentebestuur van Rotselaar steunt de actie ZEBRA en heeft het bijhorende charter ondertekend. Het charter roept iedereen op om zich onmiddelijk na het ongeval te bekommeren om de getroffen kinderen en jongeren.

VIJF ACTIEPUNTEN:

- Let op de veiligheid van het gekwetste kind

- Scherm het kind af voor bijkomend leed

- Ik bied het kind de mogelijkheid om een naaste te verwittigen

- Respecteer en aanvaard de reacties van het kind

- Luister naar vragen, angsten en zorgen en reageer begripvol

De gemeente Rotselaar wil dit charter  ook bekend maken aan het brede publiek!

Meer informatie: www.zebraweb.be