Rotselaar energieambassadeur

zondag, 16 december, 2007
Rotselaar energieambassadeur

Sinds enkele weken mag onze gemeente zich één van de 15 “energieambassadeurs 2007”  van Vlaanderen noemen.  Vlaams minister Crevits wil op die manier per provincie 3  gemeenten in de bloemetjes zetten die zich bijzonder hebben ingespannen om het Vlaams energiebeleid te versterken.

Dit is een terechte blijk van waardering voor de inspanningen die door de CD&V / N-VA ploeg reeds jaren worden gedaan op dat vlak.  Inspanningen die zich op vele niveaus situeren, en die misschien niet altijd het nieuws haalden, maar er dus wel degelijk zijn.

Verschillende gemeentelijke gebouwen zijn uitgerust met een on-line energieopvolgingssysteem om het verbruik op te volgen, zodat kan worden ingegrepen wanneer nodig. Ook het vernieuwde gemeentehuis en de Mena worden met dit systeem uitgerust.

Bij verbouwingen en renovaties van gemeentelijke gebouwen worden voorafgaandelijk energiescans uitgevoerd, om na te gaan welke maatregelen zich op dat vlak opdringen.  Ook bij het gemeentehuis en de Mena werd dergelijke scan uitgevoerd, en met de opmerkingen werd in de mate van het mogelijke rekening gehouden, wat sommigen hierover ook mogen beweren. Er zijn subsidies voor inwoners voor het plaatsen van zonneboilers en fotovolatïsche cellen, onlangs besloot te gemeente over te gaan tot aankoop van een hybride wagen, enz, enz..

Ook de vele maatregelen om de inwoners aan te sporen om zo weinig mogelijk de wagen te gebruiken, mogen gerust nog eens vermeld worden.  Het meest in het oog springende op dat vlak is het station in Wezemaal.  Een 15-tal jaar geleden gingen er nog geruchten dat dit station zou verdwijnen.  Vandaag nemen elke dag enkele honderden mensen er de trein om naar school of werk te sporen.  Recent nog werd er opnieuw bijkomende parkeergelegenheid voorzien. Er zijn verder de inspanningen om de kerkwegels te herstellen, bijkomende voet- en fietspaden te creëren,...

Uiteraard doen sommigen hier allemaal zeer smalend over, vooral dan zij die graag het monopolie op het milieuthema opeisen.  Dat Rotselaar zich energieambassadeur mag noemen, daar moeten ze eens goed mee lachen.  We gunnen hen graag hun plezier, al vermoeden we dat het toch wel een “groen” lachje zal zijn.

Dit wil zeker niet zeggen dat we nu op onze lauweren kunnen gaan rusten. Naast een blijk van waardering moet deze titel vooral een aansporing zijn om op de ingeslagen weg verder te gaan, en waar mogelijk nog een paar tandjes bij te steken. Wordt ongetwijfeld vervolgd.