Rotselaar gaat voor propere buurt!

maandag, 27 april, 2015
Proficiat aan de vele vrijwilligers!

Op zaterdag 25 april trok Rotselaar op pad voor een grote zwerfvuilactie. Samen met de gemeente Rotselaar en Ecowerf zetten maar liefst 8 bewonersdiensten / verenigingen en meer dan 70 inwoners zich die dag in voor een propere buurt. Dat zwerfvuil een actueel thema is, bewijst het stijgende aantal jaarlijkse deelnemers.

In de verschillende deelgemeenten trekken vele inwoners en verenigingen op pad. Rotselaar kan tijdens de zwerfvuilactie rekenen op enkele vaste bewonersdiensten. Middelberg, Achterheide-Dijlekant Leeft, Hanewijk en Hoogland nemen hun eigen buurt onder handen. “Nieuwkomer is motorclub de t’Huisrijders. Zij vervoegt onze trouwe deelnemende verenigingen vzw V.R.I.E.N.D.E.N., OKRA Rotselaar en Vuurbakens. Dit jaar gaan ook verschillende inwoners op stap met vuilniszak en zwerfvuilprikker”, zegt schepen van Milieu Carine Goris.

Het thema milieu wordt belangrijker in de scholen. Steeds meer klassen organiseren zwerfvuilacties in de gemeente. Recent ruimden de leerlingen van school ’t Centrum hun schoolomgeving op. Hiervoor maakten ze gebruik van een heuse opruim-gocart van Ecowerf (zie foto in bijlage).

De juiste mentaliteit
De gemeente Rotselaar zet volop in op sensibilisatie. Vaak gaat het namelijk om nonchalant wegwerpgedrag: blikjes, glas, sigarettenpeuken, klein snoep- en groenafval worden zonder erbij na te denken op de grond gegooid. Een kleine mentaliteitswijziging is dan voldoende. Jammer genoeg zijn er ook ergere vormen van zwerfvuil: sluikstort. Gemeentelijke containers en vuilnisbakken aan de bushaltes worden regelmatig gebruikt om huisvuil in te deponeren.

Met subsidies van Ovam werden een aantal nieuwe vuilnisbakken met kleine inwerpgaten aangekocht om dit probleem tegen te gaan. “We proberen sluikstorten in te perken door de vuilnisbakken te voorzien van een plaatje en zo de inwerpgaten te verkleinen”, aldus Carine Goris. “Zwerfvuil ophalen kost de gemeente heel wat geld. Daarom doen wij ook een oproep voor meer sociale controle. Mensen kunnen mekaar aanspreken en duidelijk maken dat ze zwerfvuil niet tolereren in hun buurt of straat.”

Dit jaar werd er 840 kg zwerfvuil ingezameld met de gemeentelijke zwerfvuilactie. Ecowerf verzamelt jaarlijks gemiddeld 3600 kg afval, dat wordt achtergelaten aan de glasbollen.