Rotselaar kiest voor groen wagenpark

donderdag, 3 december, 2015
Rotselaar kiest voor groen wagenpark

Rotselaar kiest voor milieuvriendelijke wagens: met de nieuwe aankoop van bestelwagens op aardgas daalt de uitstoot van fijn stof met maar liefst 90%.

In Rotselaar rijden twee nieuwe, milieuvriendelijke wagens rond. Met de aankoop van bestelwagens op aardgas kiest het gemeentebestuur voor duurzame mobiliteit. Het is een van de vele acties die kadert binnen het klimaatactieplan Rotselaar 2020.

CNG of Compressed Natural Gas is in België nog relatief onbekend. Nochtans is het een erg milieuvriendelijke brandstof. CNG auto’s stoten praktisch geen fijn stof uit (tot 95% minder), 30% minder CO2 en tot 50% minder stikstof. Dit zorgt voor een betere luchtkwaliteit en heeft een goede impact op het milieu en de leefomgeving in onze gemeente.

“Rotselaar heeft als groene, landelijke gemeente een belangrijke voorbeeldfunctie”, zegt schepen van Milieu & Duurzaamheid Carine Goris. “De gemeente Rotselaar wil proper rijden en tegelijk besparen op de energiekost. Zo kunnen we onze goede ervaringen delen met de inwoners en ook hen stimuleren om ook binnenkort zo’n milieuvriendelijke gezins- of bedrijfswagen aan te kopen.”

Ook forse besparing op brandstofgebruik
Het groene wagenpark van Rotselaar is niet alleen goed voor het milieu. De gemeente betaalde voor de beide nieuwe bestelwagens samen 60.000 euro. Door twee bestelwagens van 15 jaar oud te vervangen door dezelfde modellen die op CNG rijden, bespaart de Technische Uitvoering 40 tot 60% brandstofverbruik.

CNG kost ook gemiddeld 30% minder dan diesel. Door het zuinige verbruik is de aankoopprijs per auto al op drie jaar terugverdiend.

Eandis schenkt de gemeente Rotselaar bovendien een gratis geïnstalleerd tankstation aan de werkplaats van de Technische Uitvoering. Zo kunnen de wagens ’s nachts ter plaatse opladen. De auto's kunnen tussen de 350 en 500 kilometer afleggen met een laadbeurt.

Het gemeentebestuur ontvangt van het Fluxys-fonds ook een subsidie van 2.000 euro. Zo is de meerprijs van de CNG-wagens volledig gecompenseerd.

De gemeente Rotselaar besteedt veel aandacht aan duurzaamheid bij nieuwe aankopen voor haar wagenpark.

Zo heeft het personeel de keuze tussen een hybridewagen, een personenwagen met ecoscore van 75 en een vrachtwagen die voldoet aan de meest recente Euro6-norm. Voor korte dienstverplaatsingen kunnen zij gebruik maken van een elektrische scooter of een fiets.