Rotselaar wordt hoofdstad van sport en recreatie

maandag, 28 juni, 2010
Rotselaar wordt hoofdstad van sport en recreatie

Dirk Claes: het 'nieuwe sportieve hart van Rotselaar'

Met een investering van goed tien miljoen euro rond De Plas wil Rotselaar zich meer dan ooit opwerpen als de recreatiegemeente van de regio. Er liggen plannen op tafel voor een sportcomplex, een zwembad en een polyvalente fuifzaal.

De Plas van Rotselaar, op het domein Ter Heide, is een van de favoriete locaties bij pootjesbaders en zonnekloppers in Oost-Brabant. Maar Rotselaar wil meer, zegt burgemeester Dirk Claes (CD&V).

'We willen de gemeente nog meer op de kaart zetten als een recreatieve plaats. Daarom investeren we in totaal tien miljoen euro in een nieuw project op het domein Ter Heide. Het is meteen de eerste keer in de geschiedenis van Rotselaar dat er een project met die omvang komt. Het gemeentehuis en de Mena samen kostten immers negen miljoen euro.'  Aan De Plas zelf wordt voorlopig niet geraakt. Het zijn Ter Heide-Noord, vier hectare groot, en -Zuid, elf hectare, die onder handen worden genomen. Zo wordt sporthal De Meander binnenkort een stukje groter. De groep Van Roey-Sportoase bouwt er een initiatiezwembad van tien op twintig meter met een bewegende bodem, een nieuwe dans- en fitnesszaal, een klein sauna- en hammamcomplex en breidt de cafetaria uit. Ook is er plaats voor een sanitaire blok voor toeristen die Rotselaar bezoeken met een mobilhome.

Op Ter Heide-Zuid, dat voortaan te bereiken is vanuit de Torenstraat, worden onder meer twee voetbalvelden, een polyvalent sportterrein, een skatepark, een speeltuin en petanquebanen aangelegd. Ook er is er plaats voor een grote nieuwe parking met zicht op de monumentale burchttoren van Ter Heide en fietsstallingen. De blikvanger wordt een gloednieuw polyvalent complex met een kantine voor de sportploegen en een fuifzaal voor vijfhonderd mensen die ook kan gebruikt worden als theaterzaal en voor eetdagen.

Een nieuw wandel- en fietspad verbindt de twee recreatiezones met elkaar. Voor de exploitatie van het domein doet Rotselaar een beroep op de groep Van Roey-Sportoase en daarvoor betaalt het ieder jaar een miljoen euro. De groep baat onder meer ook in Leuven een sportcomplex op de Philipssite uit en mikt ook op de exploitatie van de nieuwe sportinfrastructuur in Herent.

'We organiseren een wisselwerking ontstaat tussen onze complexen in de regio', zegt Jef Dens, de grote man achter de Sportoase-complexen. 'Zo plannen we bewust geen fitnessaanbod in Rotselaar omdat Leuven een van de grootste fitnesscentra van het land heeft. Groepslessen worden dan wel weer aangeboden op Ter Heide.'  Het gemeentebestuur rekent erop tegen het einde van dit jaar de nodige bouwvergunningen op zak te hebben en dat het complex nog voor het einde van de legislatuur de deuren opent. Binnenkort volgen nog informatiezittingen voor de buurt. Het nieuwe domein Ter Heide schept ook ongeveer tien nieuwe arbeidsplaatsen.

Bron: Het Nieuwsblad, 26 juni 2010, Stef Telen