Rotselaarse jeugd in de spotlight !

donderdag, 24 november, 2011
Rotselaarse jeugd in de spotlight !

Rotselaarse jeugd in de spotlight!

Met tal van succesvolle initiatieven steunt het gemeentebestuur de jongeren van onze gemeente!

• Met project Ter Heide krijgt onze jeugd een eigen goedingerichte en geluidsdichte fuifzaal, goed bereikbaar vanuit de verschillende deelgemeenten. JONG CD&V vraagt speciale, goedkope huurtarieven voor Rotselaarse verenigingen om de infrastructuur goed betaalbaar te houden. Tot de nieuwe fuifzaal in gebruik wordt genomen, kunnen jeugdverenigingen gebruik maken van een fuifcheque om basiskosten (huur tent, sanitair, brandveiligheid, …) te dekken.

• Sinds 1 september is er een nieuw fuifreglement in onze politiezone. Het gemeentebestuur voorziet een fuifbrochure die organisatoren een goede handleiding geeft op vlak van veiligheid, geluid, aanvraag-formulieren, alcoholgebruik, sluitingsuur en verzekeringen. Jeugdverenigingen kunnen binnenkort bij de gemeente ook handige fuifkoffers ontlenen. Een fuifkoffer bevat fluovestjes, zaklampen, preventiemateriaal alcohol en drugs, armbandjes voor -16 jarigen, noodverlichting, …  Daarnaast werd er ook een geluidsbegrenzer aangekocht waardoor het geluid tijdens een fuif beter onder controle blijft.

• De gemeente Rotselaar biedt in samenwerking met De Lijn gratis nachtvervoer aan tussen Leuven en Aarschot. Meer dan 700 inwoners maken in het weekend dankbaar gebruik van deze dienst die door de gemeente wordt betaald. Het nachtvervoer is een veilige en comfortabele manier om uit te gaan en biedt een goed alternatief voor de wagen of brommer. Ook de ouders van jongere feestvierders weten dit bijzonder te appreciëren: ze worden niet langer ingeschakeld voor het vervoer en ze weten dat hun kinderen ‘s nachts veilig thuis geraken.

• Vele jonge vrijwilligers zetten zich wekelijks in voor hun jeugdbeweging of jeugdhuis. Die inzet is van onschatbare waarde en bezorgt vele kinderen en jongeren de tijd van hun leven. De gemeente steunt het jeugdwerk door jeugdsubsidies (36.000 euro), maar ook door praktische ondersteuning. Zo werd er onlangs een cursus brandbestrijding voor jeugdwerkers georganiseerd en kocht de gemeente brandblussers en branddekens aan om de brandveiligheid in de jeugdlokalen te verzekeren.

• Ook speelpleinwerking ‘De Schavuit’ is voor vele kinderen en ouders een vaste waarde geworden. Tijdens de zomer- en paasvakantie genieten vele kinderen, onder leiding van gemotiveerde en gekwalificeerde monitoren, van een ontspannend en gevarieerd aanbod speelplezier. De gemeente investeert jaarlijks voor meer dan 30.000 euro in onze speelpleinwerking.

• De jeugddienst organiseerde een speciale dank-bbq en stand-up-comedy avond om alle jongeren in de bloemetjes te zetten die zich de afgelopen zomer inzetten voor de Rotselaarse jeugd!

• Dit jaar wordt er door de Rotselaarse jeugdverenigingen in de Meander een oudejaarsfuif georganiseerd voor de jongeren uit de omgeving. Er  zal een speciale feestbus rijden tussen Begijnendijk, Tremelo en Rotselaar. De gemeente en De Lijn zorgen tijdens de oudejaarsnacht bovendien voor gratis feestbussen tussen Aarschot, Wezemaal, Rotselaar, Werchter en Leuven.