Steigers aan de Plas

maandag, 6 juli, 2015
Steigers aan de Plas

De Plas van Rotselaar vernieuwt met prachtige steigers in het water en meer zonlicht voor de oevers en het wandelpad.

Het Meer van Rotselaar staat al jaren garant voor mooie wandelingen, leuke zwempartijtjes en fietstochtjes in het groen.
Omdat domein ‘Ter Heide’ een belangrijke recreatieplek is voor vele inwoners, blijft de gemeente inzetten op vernieuwing en verbetering.

In samenwerking met de gemeente Rotselaar startte het Agentschap voor Natuur en Bos en de Provinciale Visserijcommissie dit jaar met de herinrichting van de de plas van Rotselaar.

Aan de visserszone komen maar liefst 14 nieuwe steigers en één grote steiger, toegankelijk voor rolstoelgebruikers. De oeverzone ontvangt bovendien meer zonlicht en de waterkant wordt versterkt en krijgt groene aanplantingen. Dit zal de groei van het riet bevorderen en het aantal vissen in het Meer zeker weer doen toenemen!

De vooroevers van de Plas worden aangelegd zodat de oevervegetatie zich hierachter volop kan ontwikkelen. Verder zullen bezoekers dankzij nieuwe steigers toegang krijgen tot het achterliggende open water.

De oevers van de visserszone zijn te weinig begroeid, waardoor ze makkelijk afbrokkelen. Daarenboven bleek uit onderzoek van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) dat het aantal vissen in de plas van Rotselaar ondermaats is. De afwezigheid van oeverplanten is hiervan de belangrijkste oorzaak.

De herinrichting van de visserszone voorziet dus niet alleen in de aanleg van twee stroken vooroeververdediging (met een totale lengte van 360 meter). Er worden eveneens 14 nieuwe steigers gebouwd en één ruimere steiger voor rolstoelgebruikers. Bovendien worden ook de nodige initiatieven ondernomen om de oeverzone meer zonlicht te geven en zo de groei van het riet te bevorderen.