Verkoop OCMW-gebouw zorgt voor nieuwe seniorenvoorzieningen in Werchter

woensdag, 21 december, 2016
Lokaal Dienstencentrum Oude Pastorie

Afgelopen week vond de openbare verkoop plaats van het voormalige administratief gebouw op het Werchterplein: de verkoop bracht 780.000 euro op. Sinds de verhuis van de sociale diensten naar het gemeentehuis eerder dit jaar, stond het voormalige OCMW-gebouw in Werchter leeg.

De gemeenteraad had de minimale verkoopprijs van het gebouw op 10 are grond vastgelegd op 580.000 euro. “De openbare verkoop bracht deze week maar liefst 780.000 euro op en dat is 200.000 euro meer dan verwacht”, aldus een tevreden burgemeester Dirk Claes.

De hoge verkoopsprijs is een financiële meevaller voor de gemeente. Deze middelen zullen gebruikt worden voor investeringen in de nieuwe kleuterschool van Werchter.

“Het gemeentebestuur legde in de verkoopovereenkomst vast dat de nieuwe eigenaar op deze site erkende assistentiewoningen moet realiseren”, aldus burgemeester Dirk Claes.

In 2017 zal er al worden gestart met dit nieuwe project, dat voor 20 tot 25 assistentiewoningen zal zorgen. Senioren krijgen zo de kans om op een betaalbare manier in hun eigen gemeente, letterlijk onder de kerktoren, te blijven wonen. Ze kunnen er beroep doen op aangepaste flats met de nodige faciliteiten en zorgvoorzieningen.

Vlak naast dit nieuwe woonproject ligt het Lokaal Dienstencentrum ‘Oude Pastorie’ dat wordt uitgebaat door het Sociaal Huis. "Het dienstencentrum en de assistentiewoningen zullen elkaar versterken met onder meer het brede aanbod van activiteiten en thuiszorgdiensten (poetshulp, warme maaltijden, minder mobielencentrale, klusjesdienst, middagrestaurant, ...) die we aanbieden”, vertelt schepen van Sociale Zaken Gert Heylen."

FOTO
: Lokaal Dienstencentrum 'Oude Pastorie' dat haar werking zal versterken met dit nieuwe initiatief.