Verlichting voor Meanderspad

woensdag, 24 februari, 2016
Verlichting voor Meanderspad

Het Meanderspad en Veerpont zijn belangrijke fiets- en wandelverbindingen tussen Werchter en Rotselaar en worden binnenkort verlicht met een nieuw systeem.

Vele inwoners van Werchter gebruiken het pad richting het werk, school of domein ‘Ter Heide’. Het is natuurlijk een ideaal en verkeersveilig alternatief voor de drukke Provinciebaan.

Het gemeentebestuur van Rotselaar kiest ervoor om het pad te verlichten met een nieuwe installatie. Dit zorgt ervoor dat de zichtbaarheid en de veiligheid voor de fietsers en wandelaars sterk verbetert.

Het nieuwe, moderne systeem is deze week geplaatst.
Dit nieuwe systeem werkt op ledverlichting en is aangesloten op het openbare verlichtingsnet. Het verzekert de goede stroomtoevoer zodat er geen defecten kunnen optreden.

De nieuwe installatie kost 25.000 euro en respecteert het natuurlijk karakter van deze groene bosomgeving.

Er gaat ook speciale aandacht naar de vogels en dieren: er wordt speciaal gekozen voor amberkleurige leds die enkel het pad verlichten en niet in het omliggende bosgebied schijnen.

Bovendien kan de nieuwe verlichting aangepast worden zodat ze ’s nachts na middernacht dooft, maar bij speciale evenementen (zoals fuiven) wel zal werken.

De huidige verlichting werkt niet meer goed. In het verleden werd beroep gedaan op een nieuwe technologie met ledverlichting en zonnepanelen.
Deze keuze werd gemaakt omdat ANB (Agentschap Natuur & Bos) toen nog geen toestemming gaf voor de aanleg van elektriciteitskabels. De toenmalige leverancier werd door de gemeente meermaals op de defecten gewezen en is ondertussen failliet verklaard. De gemeente Rotselaar neemt nu zelf het initiatief voor een nieuwe en goedwerkende verlichting.