Wie betaalt onze nieuwe riolering?

dinsdag, 25 oktober, 2011
Wie betaalt onze nieuwe riolering?

Vlaanderen wil tegen 2027 een goed rioleringsstelsel en propere rivieren, kanalen en beken. Ook Europa vraagt extra inspanningen te leveren om te vermijden dat proper water binnenkort een schaars en duur product zal worden. Samen met de Vlaamse Milieumaatschappij bekijken we hoe we deze uitdaging ook in Rotselaar concreet kunnen aanpakken.

Het staat nu al vast dat de aanleg van gescheiden riolering (afzonderlijke ophaling van regen – en afvalwater) een belangrijke prioriteit is voor Vlaanderen en haar gemeentes. Berekeningen wijzen echter uit dat er voor al deze rioleringsprojecten heel wat geld nodig is.

De Vlaamse Regering ondersteunt de gemeentes door goedgekeurde rioleringsprojecten financieel te belonen met subsidies tussen de 75 en 100% van de totale kostprijs. De herstellingswerken aan de weginfrastructuur zitten echter niet in de subsidie en vallen altijd ten laste van de gemeente.

Om de verwachte financiële uitdagingen te voorzien vraagt de Vlaamse Milieumaatschappij uitdrukkelijk om de gemeentelijke bijdragen voor afvoer en sanering van afvalwater, die wordt verrekend via de waterfactuur, te verhogen. De meeste Vlaamse gemeenten voerden de verhoging al geruime tijd geleden door.

Na ernstig overleg, heeft ook het Rotselaarse gemeentebestuur uiteindelijk beslist om de maatregel ook toe te passen vanaf maart 2011. Zo kunnen we nu al geld opzij zetten om de toekomstige werken te financieren.  De spaarpot die wordt aangelegd kan ook alleen maar voor toekomstige rioleringsprojecten in onze gemeente worden gebruikt.

Tegelijk  start de gemeente een actie om het waterverbruik en dus ook de waterfactuur te verminderen. Dit is zeker mogelijk door bijvoorbeeld het hergebruik van regenwater, de installatie van spaardouchekranen en andere milieuvriendelijke maatregelen. Om het hergebruik van water te stimuleren subsidieert de gemeente dit met een premie tot 500 euro!

De verhoging van de gemeentelijke bijdrage op de waterfactuur is een bedachtzame en verantwoorde maatregel die toekomstige rioleringsprojecten in onze gemeente mogelijk maakt en zo een eigen steentje bijdraagt voor een proper milieu.