Reuzen in Rotselaar

zaterdag, 10 juni, 2017

Sinds de opening van de kermis, afgelopen weekend, heeft Rotselaar er een reus bij. Bijzonder is dat Fons, de nieuwe gezel van Tone, naar het beeld van de op 1 januari 100 jaar geworden dokter Alfons Leempoels is gemaakt. "Natuurlijk is dit een hele eer", verzekert de apetrotse voormalige Rotselaarse 'Dokter Poellekes' - een levende dorpslegende.

Zo'n drie maand hadden ze er in stilte aan gewerkt, maar vrijdagavond, bij de opening van de jaarlijkse junikermis, liet het Kermiscomité Rotselaar-Centrum de nieuwe reus 'Dokter Fons' zijn grote intrede maken.

"Waarom we voor Dokter Leempoels kozen? Vroeger was het een gebruik dat een 100-jarige een eigen reus kreeg", legt Francine Van Oosterwyck van het Kermiscomité uit. "Ondertussen zijn er al teveel 100-jarigen, en is die traditie al lang uitgestorven. Maar Dokter Leempoels is voor Rotselaar toch een speciaal 100-jarige, die zeer veel voor het dorp heeft gedaan. Hij was dag en nacht in de weer voor de mensen, en wie dat niet kon, hoefde bij hem zelfs niet te betalen. Vandaar dus."

Grote verrassing
Leempoels zelf wist totaal niets van het initiatief af, en reageerde zichtbaar blij verrast en enthousiast. "Ik wist wel dat er iets aan de gang was - mijn kinderen spraken van een grote verrassing - maar een eigen reus... Wie kan dat nog zeggen? Gewoonweg fantastisch. Naar het schijnt gelijkt zijn gezicht ook wel degelijk op mij. Zelf kan ik dat van zover af niet meer duidelijk zien", aldus de duidelijk in zijn nopjes verkerende 100-jarige 'mijnheer doktoor'.

Een team van een viertal bezielers werkte, bijgestaan door een handvol gelegenheidshelpers, zo'n drie maand aan de reus in doktersjas, en met stethoscoop. "Iemand laste het metalen onderstel, een ander zorgde voor de romp in kippengaas, en ik ikzelf heb zijn kleren genaaid. Allemaal handwerk. Erik Wouters, die het hoofd maakte, wist niet meteen hoe aan het kapsel te beginnen. Daarom zijn we met de pruik die we hadden gekocht naar de plaatselijke kapper getrokken, om ze bij te laten knippen. Fons is met zijn 3,40 meter niet de grootste, maar dat is Dokter Leempoels zelf natuurlijk ook niet", weet Van Oosterwyck.

Reuzengilde
Nadat de 34-jarige Reus Tone in 2015 na vele jaren in de vergetelheid opnieuw zijn opwachting op de Rotselaarse kermis maakte, zullen voortaan dus twee reuzen de Rotselaarse junikermissen openen. "Intussen hebben we ook al een 'Reuzengilde' opgericht, die af en toe met onze reuzen op stap zal trekken, naar reuzenstoeten in de buurt bijvoorbeeld. Concrete plannen voor een eventuele derde reus zijn er nog niet, maar er wordt wel al op het een en ander gebroed. Dus wie weet...?"

Op 24 september, met de septemberkermis, zal reus Fons worden gedoopt. Dan zal er in Rotselaar ook een Reuzenstoet zijn met deelnam van al minstens een 12-tal reuzen.

Bron: HLN - Sven Ponsaerts - 12/06/2017