Om de fietsstraten in onze gemeente definitief in te richten, investeert Rotselaar in totaal 50.000 euro om zo de verkeersveiligheid en herkenbaarheid van fietsstraten te verhogen. De maatregelen passen in het fietsplan van Rotselaar waarbij fietsen wordt aangemoedigd, met een veilig netwerk van fietswegen.

Verkeersveiligheid is in Rotselaar een prioriteit. Door fietsstraten met trage wegen te verbinden, ontstaat er een veilig netwerk van fietswegen tussen de verschillende dorpskernen, dat aanmoedigt om de auto aan de kant te laten staan voor korte verplaatsingen. In een fietsstraat is de fietser de belangrijkste weggebruiker, is de snelheid beperkt tot 30 km/uur en mogen auto’s de fietser nooit inhalen.

Duidelijke fietsstraten
“Na een grondige evaluatie, op basis van opmerkingen van inwoners en in samenwerking met de mobiliteitsraad, worden de fietsstraten definitief ingericht. Er komen extra wegmarkeringen, infoborden en smileyborden - die bestuurders op hun snelheid wijzen - om de verkeersregels beter af te dwingen”, zegt schepen van Mobiliteit Carine Goris. Het gaat in totaal over 24 fietsstraten in de verschillende deelgemeenten.